Rieneke van Twillert (Proteus) heeft een duidelijke boodschap voor werkgevers
Iedere werkgever – groot of klein – hoopt het zo lang mogelijk uit te stellen, maar er komt een dag dat het ook jou overkomt. Je krijgt te maken met een medewerker die wellicht langere tijd is uitgeschakeld en de oorzaak ligt ook in het werk. Dan gaat een traject van start waarin je als ondernemer heel snel het gevoel kunt krijgen aan de zijlijn te staan. Rieneke van Twillert van bureau Proteus Verandering in Mens en Werk in Heino heeft daarom een hele duidelijke boodschap: zorg dat je de regie niet kwijtraakt!
Op het moment dat de ziekmelding komt, bestaat het risico dat je als werkgever snel de controle kwijt bent. Een medewerker meldt zich bij een bedrijfsarts, bij de huisarts en roept misschien ook meer persoonsgerichte ondersteuning in. “Er is helemaal niets mis met een verwijzing, maar je verliest ook de grip op de situatie. Hou dus de vinger aan de pols.”
Rieneke kan zowel deze vinger aan de pols als de helpende hand zijn. Vanuit haar kantoor in bedrijfsverzamelgebouw Paal 5 in Heino of op een locatie in de regio voert ze haar individuele begeleidingstrajecten uit: verzuimbegeleiding, re-integratiecoaching en loopbaanoriëntatie. Met haar rugzak vol kennis en praktische ervaring kan ze veel voor ondernemers en medewerkers betekenen. Zo was ze in haar laatste baan bij Intend actief als coach, werkte ze tien jaar als bedrijfsmaatschappelijk werker bij een Arbodienst en een periode als arbeidsorganisatieadviseur. “Ik ken de cultuur van het ondernemen en ik kom zelf ook uit een achtergrond van hard werken.”
Geen gekabbel
Het is in haar ogen essentieel in een verzuimtraject een coach aan te stellen om alle belangen in goede banen te leiden. Het liefst preventief en daarom is het cruciaal dat een ondernemer bepaalde signalen (stressklachten, verminderd functioneren) herkent. Proteus onderhoudt contact met de bedrijfsarts, leidinggevende en werkgever, maar de medewerker is zelf de spin in het web. “In mijn kantoor kan de medewerker anoniem en ongestoord zijn verhaal doen. Om daarmee de diepere laag van de vraag en dus de oplossing naar boven te krijgen. Ik zie een moeilijke periode als een aanleiding tot bezinning voor zowel werkgever als medewerker. En in mijn gesprekken ga ik vooral uit van iemands kwaliteiten. Vaak zijn het namelijk bepaalde patronen die een goede ontwikkeling in de weg staan en is een medewerker vervreemd van het werk dat hij het liefst doet.”
Wanneer er een klik is tussen Rieneke en de bewuste medewerker en deze is ook bereid zich in te zetten, dan worden goede resultaten geboekt. Eigen verantwoordelijkheid is hierin essentieel. “Ik maak veel gebruik van opdrachten en huiswerk om de medewerker uit de slachtofferrol te krijgen. Ik hou niet van gekabbel.”
Die resultaatgerichtheid moet ondernemers aanspreken. Om de drempel te verlagen, geeft Rieneke aan dat het oriëntatiegesprek kosteloos is. En dat ze razendsnel reageert, want de eerste ontmoeting staat binnen een week in de agenda’s. “Dan weet ik of de wil aanwezig is om aan de slag te gaan. In een tweede gesprek komt ook de leidinggevende in beeld. Dan bepalen we samen waar het naar toe moet gaan. Werk vraagt soms veel van mensen, ook in de balans met het privéleven. Op sommige momenten is het daarom nodig een pas op de plaats te maken. Voorkomen is beter dan genezen!”
Proteus Verandering in Mens en Werk
Paalweg 5
8141 RT Heino
06 – 21 58 88 74
info@proteuscoaching.nl
www. proteuscoaching.nl