Weg met de Raalter bescheidenheid!

Gemeente en ondernemers bouwen samen aan het merk 

De eigenaar van een kroeg die aan de buitenzijde van het café een mooi schildje bevestigt. Een ondernemer uit de maakindustrie die een nieuw product lanceert en dit viert met een banner in de bedrijfsruimte. Een winkelier die koffie serveert uit speciale mokken. Op het eerste oog hebben ze weinig gemeen, maar ze delen iets heel belangrijks. Ze maken alle drie gebruik van middelen waarmee ze hun trots op de gemeente Raalte kunnen etaleren. 

Het is nu nog toekomstmuziek, maar als het aan de gemeente ligt, kan iedere ondernemer straks aan de slag met het merk (gemeente) Raalte. Is het nodig? JAAAAA! Het verhaal van de Sallandse nuchterheid is altijd mooi om te vertellen, maar we zetten daar graag eens een hele mooie tegeltjeswijsheid tegenover: ‘Met beide benen op de grond kom je geen stap vooruit’. 

Het slaat de spijker op z’n kop en daar raakt ook de gemeente steeds meer van overtuigd. Zelfs in de onlangs gepresenteerde Economische Agenda werd al geconstateerd dat we (te) bescheiden van aard zijn. “We hebben de sterke punten van de gemeente en ook de mooie bedrijven in beeld, maar er mag qua promotie best een tandje bij”, geeft wethouder Dennis Melenhorst aan. “En, niet onbelangrijk, de raad heeft hier ook specifiek geld voor uitgetrokken. Dat zie je niet vaak bij een gemeente van onze omvang.”

Made in Raalte!

Het merk Raalte kun je zien als een vervolg op ‘Made in Raalte’, een prachtig filmpje waarin de maakindustrie in de gemeente Raalte in de (internationale) schijnwerpers werd gezet. Alleen wordt het nu niet vanuit één specifieke bedrijfssector aangevlogen, maar vanuit het totale economische perspectief. Het merk Raalte moet de paraplu worden waarbij iedere ondernemer zich thuis voelt. Van zorg tot detailhandel en van agro tot horeca.

Het bureau Brands UP trekt de kar van het project dat in de loop van dit (voor)jaar moet leiden tot de presentatie van het merk Raalte. Eigenaren Sandra Dijkstra (woonachtig in Raalte) en Lisette Bloemendal hebben nadrukkelijk de samenwerking gezocht (en gevonden) met ondernemers uit de gemeente Raalte. “Uiteindelijk moeten zij er mee werken, dus het is goed om eerst te onderzoeken wat de kracht is van de lokale bedrijven, wat de ondernemers trots maakt en wat de ambitie is. Daar kwam veel goede input uit. Echt een samenwerking met meerwaarde.”

Het resultaat is samengevat in drie routes die medio februari in een nieuwe sessie met de lokale ondernemers zijn gepresenteerd. Daar moet uiteindelijk één duidelijk merkverhaal uit naar voren komen. Of beter gezegd een merkverhaal dat relevant is voor de Raalter ondernemer en zijn/haar doelgroep(en). Want, als je die weet te raken, dan werkt het dus! Een ander criterium is het onderscheidende karakter. Wat maakt Raalte bijzonder en anders dan bijvoorbeeld de buurgemeenten Olst-Wijhe en Rijssen-Holten? En het moet natuurlijk vooral ook geloofwaardig zijn. Je kunt wel iets creëren, maar als het meer past bij een stad als Zwolle of Deventer, dan sla je de plank mis. “Tot slot gaan we in ieder geval ook voor een duurzaam merk. Een merk dat in ieder geval vijf tot tien jaar meegaat en waaruit ondernemingen oneindig kunnen putten.”

Totaalverhaal

Die woorden zijn koren op de molen van de portefeuillehouder economie. “Natuurlijk zijn er in het verleden wel inspanningen geweest op het gebied van promotie, maar dat ging echt ad-hoc. Er is nu duidelijk behoefte aan een strategische visie. Alleen dan kun je het merkverhaal echt borgen. Het is een totaalverhaal. Niet alleen een logo en een kreet. En het mooie van een merkverhaal is wel weer dat het vooral ook flexibiliteit herbergt. “Ja, ik word hier wel warm van. Welke het ook wordt, het is een combinatie van wat we als gemeente willen uitstralen en de wensen van de individuele ondernemer.”

Als bekend is hoe het merk van de gemeente Raalte er uit gaat zien, wordt een toolbox met communicatiemiddelen ontwikkeld waaruit iedere ondernemer kan putten. Het ene middel is gratis, het andere middel wordt tegen kostprijs aangeboden. En als het aan de dames van Brands UP ligt, moet de toolbox een dynamisch geheel worden. “Het is van belang om regelmatig een update te doen en de inhoud dus aan te passen op de behoefte van ondernemers en de actualiteit. Bovendien moet elke gelegenheid worden benut om het te promoten, bijvoorbeeld bij netwerkclubs. Daar hebben we er genoeg van in de gemeente Raalte.”

Enkele dagen voor dit interview lezen we dat Regio Zwolle flink aan de weg wil timmeren. Heel ambitieus wil het uitgroeien tot de vierde regio van Nederland. Past de inspanning om een merk Raalte te realiseren wel in dit streven?

Melenhorst: “Natuurlijk zijn we een economisch onderdeel van Regio Zwolle, maar dat is een heel ander krachtenveld. En niet alles hoeft op regionaal niveau te worden ingestoken. We willen geen grijze muis zijn en ons laten gelden ten opzichte van andere sterke kernen als Hardenberg en Kampen.”

Delen:

Deel dit artikel!