Het wervingsproces was niet langer een last, maar juist een strategisch voordeel
“Huh? Kan marketing helpen bij het vinden van personeel?” Dit was de reactie van Ellis, een onderneemster in de regio Zwolle, toen ik haar vertelde over de bijdrage van marketing in een sollicitatieproces. Ellis zat er behoorlijk doorheen. Haar onderneming was de laatste jaren snel gegroeid, maar daarmee kwamen ook nieuwe uitdagingen.
Het vinden van getalenteerde en gemotiveerde medewerkers leek steeds moeilijker te worden. Ze besteedde vele uren aan het handmatig doorzoeken van cv’s, het uitpluizen van online vacaturebanken, het plaatsen van advertenties in kranten en het zelf benaderen van geschikte kandidaten via LinkedIn. Ook schakelde ze (dure) recruiters in. Ze kreeg wel mensen, maar ze bleken niet te passen bij de bedrijfscultuur óf ze waren snel weer vertrokken voor een ander aanbod.
Tijdens mijn werkzaamheden voor Ellis ontmoette ik een ondernemer die met dezelfde uitdagingen te maken had gehad. Hij vertelde over job marketing-software die zich middels data en AI richt op de latent werkzoekende én die ook ondersteunt tijdens het sollicitatieproces. Ik weet wel het één en ander van online werving, maar ik had nog nooit gehoord van software die het hele proces kon automatiseren. En al helemaal niet van software die mensen – die niet actief zoeken – weet te prikkelen om langs te komen voor een gesprek.
Win-win
Ik besloot voor Ellis uit te zoeken of het iets kon zijn. De implementatie bleek niet zo moeilijk en de software plaatste relatief eenvoudig advertenties op allerlei online platformen. Om op de meest kansrijke kandidaten te mikken, maakt het gebruik van data uit het verleden en AI. Na een eerste test waren de resultaten behoorlijk goed. Geïnteresseerden klikten de vacature aan. Eenmaal aangeklikt, zorgde de software ervoor dat ze de advertentie nog een aantal keren te zien kregen. Een latent werkzoekende heeft namelijk meerdere contactmomenten nodig om over te gaan tot actie. Opeens kregen we wél sollicitanten en ook de communicatie met sollicitanten verliep vlotter dan Ellis gewend was. De positieve kandidaat ervaring versterkte daarnaast het imago van Ellis’ bedrijf alleen maar verder. Ook bouwde ze een poule op van mensen die nu nog niet bereid waren om over te stappen, maar wellicht in de toekomst wel. Die groep bleek voor haar super interessant. Ongeveer twee maanden na implementatie begon Ellis nog een opmerkelijke verandering te zien. Zij kreeg niet alleen gekwalificeerde kandidaten, maar ze pasten ook nog eens perfect binnen de bedrijfscultuur. Het wervingsproces was niet langer een last, maar werd meer en meer een strategisch voordeel.
Ook interesse in deze aanpak?
www.derksmarketing.nl/job-marketing
Gerben Derks | Derks Marketing