Totaalaanpak van Heino’s architectenbureau is verhelderend en vernieuwend
Iedereen die als opdrachtgever wel eens een bouwproject bij de hand heeft gehad, erkent dat het één van de grootste ergernissen is. Je krijgt zoveel verschillende vakmensen over de vloer dat je regelmatig het spoor bijster raakt. Bovendien blijken al die bedrijven onderling ook nog wel eens ruis op de lijn te hebben. Als je dan zaken doet met The Citadel Company uit Heino weet je niet wat je meemaakt. Binnen één bureau zijn alle disciplines vertegenwoordigd waardoor je bij wijze van spreken achterover kunt leunen totdat het project klaar is.
Alle disciplines betekent in dit geval ook echt alle disciplines. Het gaat zelfs zo ver dat bij het eerste gesprek ook de marketingdeskundige van The Citadel Company aanschuift. Daarmee wordt de bijzondere aanpak in beeld gebracht. Het gaat namelijk niet direct om de kleur van de stenen, maar om hoe de opdrachtgever zijn bedrijf in de markt wil zetten. “Eerst gaan we met elkaar sparren. Waarom wordt er ge- of verbouwd, wat is de visie van het bedrijf, wat is de doelgroep, hoe ziet het bedrijf de toekomst en hoe ziet de huisstijl er uit”, geven Derk Jan Laanbroek en marketingdeskundige Nathalie Nieuwenhuis aan.
Het zijn vragen waarmee vaak geen rekening wordt gehouden, maar het helpt de diverse disciplines binnen The Citadel Company wel om met het perfecte ontwerp te komen. Waarin met alle aspecten rekening is gehouden en waarbij zaken goed op elkaar zijn afgestemd. Het is het handelsmerk van The Citadel Company geworden en daarmee heeft het bedrijf al diverse ondernemers in Salland weten te verleiden. Mooie voorbeelden zijn Buuffie’s Proeflokaal en recentelijk Seine Wonen(Heino), Fakkert Diervoeders (Laag Zuthem, bouwproces loopt nog) en Wagenmans Wonen (Lemelerveld).
Het mooie van deze werkwijze is dat The Citadel Company een kijkje in de keuken (soms letterlijk) neemt en door de blik van buiten met verfrissende en vernieuwende ideeën komt. Bij Seine Wonen leidde dat bijvoorbeeld tot de verrassende suggestie om de ingang van de showroom anders te positioneren en de letter S van Seine prominenter in beeld te brengen.
Het is de werkwijze die Inge Koning van Restaurant Jan Steen in Heino inspireerde zaken te doen met The Citadel Company. Ze heeft het bureau ingeschakeld mee te denken over een Jan Steen 2.0. “Belangrijk uitgangspunt is dat het buitenterrein veel meer gaat matchen met de sfeer die binnen wordt gecreëerd. Het wordt straks veel meer een restaurant en het imago van wegrestaurant verdwijnt”, lichten architect Maurits Teunis en landschapsontwerper Lisanne Gerritzen een tipje van de sluier op.
“Een creatief team met lef”
“Ik heb nog geen idee wat het gaat worden hoor.” Inge Koning weet bij het opnemen van de telefoon dat de vraag gaat over het nieuwe concept voor Restaurant Jan Steen in Heino dat in 2019 zijn intrede moet doen.
Ze neemt bewust alle tijd voor het uitdokteren van het nieuwe concept, maar één ding is zeker: het roer gaat om. Het all you can eat concept, waarmee Jan Steen in de regio trendsetter was, heeft in vijftien jaar tijd teveel navolging gekregen. “We hebben wilde plannen, maar het zit echt nog in de ontwerpfase.”
Inge omschrijft het als een groeiproces waarin ze bij de hand wordt genomen door The Citadel Company uit Heino. “Dat was een bewuste keuze omdat het een creatief team met lef is. Bij The Citadel Company heb je meteen het totaalplaatje te pakken. Ze hebben een architect in dienst en ook een landschapsinrichter. Dat was voor ons belangrijk omdat we de op- en afrit aan de N35 verliezen. Er moet dus zowel een nieuw aangezicht als een nieuwe ingang worden gecreëerd.”