Staatvandienst wordt gelukkig van omdenken op de arbeidsmarkt

Deventer onderneming verwacht binnen vier jaar twee keer zo groot te zijn

Het is wellicht een herkenbare situatie voor mensen in loondienst. Jouw werkgever heeft een manier van werken die is gebaseerd op ingesleten patronen en processen. De praktijk is echter weerbarstig. Kortom, je ziet dat het anders c.q. beter moet om een toekomstperspectief te behouden. Wat doe jij? Blijf je trouw aan de gebaande paden of geef je ruim baan aan het verlangen om een nieuwe visie te etaleren?

Henk Geerlink en Johan Hofstede kozen vol overtuiging voor de laatste optie en de bundeling van krachten in een eigen onderneming: Staatvandienst. Vanaf een zolderkamertje en met een gekraakte laptop lanceerden ze hun kijk op werving en selectie, loopbaanadvies, re-integratie en outplacement.

Op de dag van het interview met hun opvolgers – de mannen van het eerste uur hebben inmiddels een stapje terug gedaan – bestaat het bedrijf precies 12,5 jaar. Het zorgt voor een ietwat uitbundige, jolige sfeer op de werkvloer van het hoofdkantoor in Deventer. Helaas geen gebak voor ons, want het grote feest, wordt een dag later gevierd, maar het is mooi om te zien hoe iedereen elkaar feliciteert, knuffelt en op de schouders slaat.

Het is volgens Ingomar Kuiter (operationeel directeur) en Johan Dingemanse (commercieel directeur) symbolisch voor de wijze waarop het gedachtegoed van de oprichters in stand wordt gehouden. Het staat nog net niet op een tegeltje geschreven, maar ieder mens is uniek en Staatvandienst probeert die unieke eigenschappen te bundelen in een (nieuwe) uitdaging op de arbeidsmarkt. Het zorgt ook intern voor een bijzondere beleving. Nieuwe medewerkers voelen zich snel thuis en ervaren direct de betrokkenheid en professionaliteit van collega’s. Ook buiten werktijd! “Het gebeurt regelmatig dat mensen in hun vrije tijd toch nog even contact hebben met de zaak. Bijvoorbeeld als ze in Volendam lopen en daar op een etalageruit van een drogisterijketen een aantal vacatures zien.”

Regionale focus

Natuurlijk zijn in de laatste decennia veel bureaus ontstaan die zich richten op loopbaanadvies, re-integratie en outplacement. Staatvandienst heeft zich echter als een olievlek over het land verspreid. Op de drempel van 2019 zijn zo’n veertig vestigingen met in totaal bijna 140 medewerkers actief. “Wij geloven in een sterke regionale focus. Dat bereik je niet met mobiele consultants die het hele land door rijden. Dat doe je met regionale vestigingen en mensen die wonen en (net)werken in de regio. Met deze professionals bouw je het vertrouwen op met de klant en het geeft je betere mogelijkheden om de verborgen vacatures op te halen”, geven Kuiter en Dingemanse aan. “Ons tweede kantoor (Enschede) is ontstaan aan de zijlijn van het voetbalveld. Dat is hoe we willen werken: persoonlijk, pragmatisch en resultaatgericht, met aandacht voor de klant en met kennis van de regionale arbeidsmarkt.”

“Als we met een bedrijf in gesprek gaan, komen zakelijke, maar ook sociale aspecten aan bod. We halen bestaande vacatures op, maar creëren ook nieuw werk door op een andere manier te kijken naar de uitdagingen van organisaties. We werken daarom graag samen met partijen die het verschil willen maken met hun focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen en iets extra’s willen doen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak genoeg zijn de oplossingen dichterbij dan je denkt, juist omdat je je meer op de mens richt in plaats van op het werk.”
Het is volgens de heren vooral de synergie tussen de werkmaatschappijen Staatvandienst, Omzien en Employment Solutions dat zorgt voor een meer dan gemiddelde score in de bemiddelingen en een hoge klanttevredenheid. Zo is een klant met een WIA-uitkering aan de slag gegaan om kunst te maken van het restmateriaal dat een klant van Staatvandienst produceert. “Van dat soort resultaten door omdenken op de arbeidsmarkt worden we heel gelukkig.”

Ambitie om te groeien

Deze werkwijze levert in de meeste gevallen een mooie samensmelting op tussen een optimaal zakelijk resultaat (geld verdienen of geld besparen) en de menselijke inslag. “Wij geloven dat iedereen die wil ook kán werken. Ieder mens heeft een talent en wil hier graag iets mee doen. Zo lang we die glinstering in de ogen zien, is het onze opdracht te vinden wat past bij iemands kennis, kunde en (on)mogelijkheden. Onze missie komt voort uit de wetenschap dat er bijna altijd meer in mensen zit dan ze er zelf uithalen. We geven de mensen geloof en vertrouwen en zetten altijd een extra stap om net dat verschil te kunnen maken. Zo hebben we al eens bij een bank gezeten om te bemiddelen bij een lening voor een klant die vanuit een re-integratietraject een telefoonwinkel wilde beginnen.”

De nieuwe directie lijkt de wind in de rug te hebben en moet dus in staat zijn de onderneming naar het volgende decennium te loodsen. Kwaliteit en klanttevredenheid zijn de belangrijkste pijlers, maar de ambitie om te groeien is zeker ook aanwezig. “We denken binnen vier jaar twee keer zo groot te zijn”, klinkt het stellig uit de mond van de operationeel directeur. “Dat is niet een doel op zich, maar een gevolg van onze manier van werken en onze organisatie die er klaar voor is.”

Toch sluit het nieuwe duo van Staatvandienst de ogen niet voor een aantal uitdagingen. “Het vinden, binden, boeien en laten bloeien van personeel gaat de komende periode veel van ons vragen. Net als onze branding en positionering, het optimaliseren van processen en toepassing van (nieuwe) technologie. Zo zijn we nu al druk bezig een eigen online platform te creëren. Alles om werkgevers, werknemers en onze consultants optimaal te laten samenwerken.”

Meer informatie kun je vinden op www.staatvandienst.nl

Delen:

Deel dit artikel!