Reusachtige groei Dijkman Zonne-energie kwam met bloed, zweet en tranen

“Vijf jaar geleden waren met 25 man, inmiddels zitten we op 85+”

In welke business je ook zit: de markt is altijd in beweging. Hierop inspelen hoort bij het ondernemen, al mogen we de voortdurende ontwikkelingen in de energiesector gerust extreem noemen. Na een weekje afwezigheid loop je al genadeloos achter de feiten aan. Extra knap dus dat Dijkman Zonne-energie juist in dit onvoorspelbare landschap wist te starten, groeien én evalueren tot grote, regionale speler. “Je gaat het in deze markt niet redden als je rustig achterover leunt.”

“Ik denk niet dat iemand ook maar een milliseconde heeft kunnen bedenken dat dit bedrijf van een simpel zolderkamertje zou uitgroeien tot dít”, zo lacht algemeen directeur Martijn Elkink terwijl hij het nieuwe pand – voorheen Vital Centre Heino – van Dijkman Zonne-energie laat zien. Het zoveelste nieuwe pand, zo moet gezegd worden. “Dit was inderdaad alweer de derde verhuizing naar een groter bedrijfspand”, zo vertelt Martijn. “Eigenlijk zegt dat alles over de afgelopen dertien jaar.” Dennis Dijkman, oprichter en nog altijd eigenaar van het bedrijf, begon in 2010 op een klein kamertje met het verkopen en aanleggen van de eerste zonneboilers. Hij liep toevallig tegen die markt aan en besloot er gewoon in te stappen. “Ervaring opdoen, leren, je hoofd meer dan eens stoten, maar toch weer verdergaan”, zo vertelt Martijn over het beginstadium. “Wat dat betreft is Dennis een echte ondernemer. Ziet hij een kans? Dan grijpt hij die met beide handen aan. Hij heeft daarnaast ook echt een neusje voor ontwikkelingen in de markt. Want waar zetten we wél of niet op in? Hij heeft daar een heel sterk gevoel bij, iets dat moeilijk valt uit te leggen. Dat is gewoon echt dat stukje ondernemerschap dat in hem zit. Een stukje altijd denken in kansen in plaats van in beperkingen. En eerlijk is eerlijk: in het geval van Dijkman Zonne-energie kwam er zeker ook een geluksfactor bij kijken. We hebben de tijd natuurlijk enorm meegehad. In 2010 hadden we géén idee wat voor een storm er zou gaan komen. De energiecrisis bracht bij ons de wind in de zeilen, gaf ons een enorme boost. Vijf jaar geleden stond er een team van 25 man, inmiddels zitten we op 85+…”

Tuurlijk, de groei van Dijkman Zonne-energie is moeilijk los te zien van de energiecrisis, maar het is zeker niet eerlijk om alles op geluk te gooien. Daarmee doen we de rol van Dennis Dijkman simpelweg veel tekort. In een intensieve markt wist hij namelijk een meer dan stevig bedrijf op te bouwen. “Tijdens de energiegekte had hij heel gemakkelijk de route van het snelle geld kunnen kiezen, maar hij koos juist voor kwaliteit en daarmee voor de lange termijn. Voor mij is de ondernemersvisie van Dennis in één motto te vangen: als je iets doet, moet je het goed doen. En eigenlijk zie je dat overal in ons bedrijf terug. Bij Dijkman gaan we niet voor de goedkoopste merken of materialen en kiezen we niet voor een simpel websiteje. Dennis heeft echt iets goeds neergezet. Door deze aanpak hebben we in de regio een serieuze naam kunnen opbouwen. Als je het mij vraagt, is hier de basis van ons succes gelegd. Tevreden klanten vertellen het immers weer aan hun vrienden, familie en buren. En zo gaat het rondzingen.”

Kiezen voor kwaliteit combineerde Dennis daarnaast met slim investeren. Zo koos hij heel bewust voor het volop inzetten op marketing, zo vertelt Martijn. “Die keuze heeft het bedrijf zeker geen windeieren gelegd. Doordat onze marketingafdeling steeds weer zorgt voor slimme acties, relevante content en goeie filmpjes, bouwen we ons merk verder en verder uit. Daarnaast zetten we ook actief in op online adverteren én het monitoren daarvan. Menig bedrijf denkt: daarvoor gaan we niemand op de loonlijst zetten. Dennis is nooit bang geweest om die keuzes te maken, om te durven investeren. Hij heeft bijvoorbeeld ook nooit beknibbeld op werkgeluk, zo is vitaliteit van werknemers hier een belangrijk onderwerp. We hebben een eigen sportschool met groepslessen voor personeel, maar er is ook vers bedrijfsfruit en een gezamenlijke lunch op vrijdag. Onze eigen activiteitencommissie organiseert daarnaast regelmatig leuke activiteiten om zo te zorgen dat het personeel betrokken blijft. Dat soort dingen worden nog weleens vergeten als een bedrijf groeit.” 

Splitsing

Lange tijd stond Dennis alleen aan het roer, maar in mei van dit jaar werd Martijn benoemd tot algemeen directeur. Voor de buitenwereld misschien een verrassing, maar eigenlijk vervulde Martijn vanuit de Jong & Laan al langer een adviserende rol op het gebied van strategie en beleid. “Groei is hartstikke mooi, maar dit kwam ook met wat bloed, zweet en tranen. We zijn inmiddels een bedrijf van een behoorlijke omvang, dus er was behoefte aan een volgende stap”, zo vertelt Martijn daarover. “In mijn adviserende rol sprak ik hierover met Dennis. Zo zag ik bijvoorbeeld dat er veel ad hoc ging. Logisch ook, want er gebeurde zoveel tegelijkertijd. Je loopt daardoor constant achter de feiten aan, bent alleen maar brandjes aan het blussen. Tegelijkertijd was er te weinig sturing en een beperkte communicatie. Een schoolvoorbeeld van een groeiend bedrijf. Dennis bevond zich daardoor ook op een splitsing. Hij zag dat er iets anders werd gevraagd, dat er behoefte was aan sturing, aan duidelijke procedures. Hij wist echter ook dat zijn kwaliteiten niet op dit gebied liggen. In alle managementboeken staat één stelregel: zorg dat je mensen om je heen verzamelt die jou kunnen aanvullen. En dat deed hij.”

Terwijl hij rondliep als adviseur, werd Martijn langzaam al eens gepolst door Dennis. Want zou hij de dagelijkse leiding niet willen verzorgen? “Ik was op dat moment nog gewoon in loondienst, dus ik hield het eerst een beetje af”, zo blikt Martijn terug. “Toch bleef het wel kriebelen. Waarom? Omdat Dijkman Zonne-energie een prachtig bedrijf is met hele interessante uitdagingen. En eigenlijk vond ik het ook wel heel fijn om me écht op één bedrijf te kunnen focussen. Als adviseur observeer en analyseer je, deel je je advies en dan stap je je auto weer in. Het is aan de ondernemer om iets of niets met je adviezen te doen. Daarop heb je geen invloed. Nu sta ik zelf met de poten in de klei en kan ik écht dingen in beweging brengen. Dat vind ik heel fijn. Daarnaast vind ik ook de wisselwerking met Dennis heel mooi. Hij is heel krachtig in het ondernemende deel, terwijl ik meer de zakelijke factor ben. Hij komt met een goed idee en ik zeg dan: oké, leuk wat je wil, maar heb je dan hieraan gedacht? En als je dat gaat doen, moet je ook dit regelen hè? Hij doet heel veel op gevoel, ik richt me juist op de feiten. Want wat je doet, moet ook goed doordacht zijn. En je moet vooral ook niet vergeten je personeel mee te nemen in de keuzes die je maakt, zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan. We zijn momenteel hard aan het werk om die ideale organisatiestructuur neer te zetten.” 

Hoofdbrekers én kansen

Dankzij de energietransitie, blijft de markt de komende jaren volop in beweging. En dus is de toekomst van Dijkman Zonne-energie niet uitgekristalliseerd. Want ja, bestaat een bedrijf in zonne-energie over een aantal jaar nog wel? Op een gegeven moment liggen alle daken wel vol toch? Martijn lacht hardop om die opmerking: “Ja, die horen we vaker. Geloof mij: op dat punt zijn we zeker nog niet, maar natuurlijk verandert de markt en moet ook ons verdienmodel veranderen. Ik kijk echter wel vol goeie moed naar de toekomst. Als wij goed inspelen op de vraag van de markt, ben ik ervan overtuigd dat we bestaansrecht hebben. Tuurlijk, het is moeilijk te voorspellen waar we over vijf jaar zullen staan, maar het is wel duidelijk dat wij onszelf als bedrijf moeten verbreden. Er liggen hoofdbrekers, maar vooral ook mooie kansen. We zetten daarom volop in op ontwikkeling. Eén ding weten we namelijk zeker: als we alleen maar achterover blijven leunen in de veronderstelling dat we de komende jaren lekker zonnepanelen kunnen blijven leveren, dan gaan we achteruitlopen.”

Martijn valt even stil en denkt na over het vervolg van zijn zin. “Weet je, in deze markt moet je elke dag weer kijken naar wat er gebeurt”, zo zegt hij. “Wat doet de wet- en regelgeving? Wat gebeurt er in landen om ons heen? Alles is constant in beweging, dat maakt het spannend en uitdagend tegelijkertijd. Als je daarin mee wilt, moet je vooruitkijken, proactief zijn. We zitten nu dus in een fase waarin we actief proberen voor te sorteren op wat er gaat komen. Dus ja, we leveren en leggen nog steeds zonnepanelen, maar richten ons nu bijvoorbeeld ook op laadpalen. Daarnaast zijn we druk bezig met de ontwikkeling van een energie managementsysteem om zo optimaal mogelijk gebruik te (blijven) maken van energie. Want hoe fijn zou het zijn als je zonnepanelen, je laadpaal, warmtepomp en airco optimaal met elkaar samenwerken? Daar werken we naartoe. Ook met het oog op de salderingsregeling die de komende jaren afgebouwd gaat worden. Zodra die stopt, zal de vraag naar accu’s explosief gaan stijgen. Wij proberen onze klanten daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. We willen veel meer gaan adviseren, ons richten op service. Zo helpen we onze klanten nu bijvoorbeeld ook al met de btw en het aanvragen van subsidies. In het algemeen werken we op dit moment echter nog vooral reactief: de klant heeft een vraag of een probleem en klopt bij ons aan. In de toekomst hopen we dat om te draaien, om de klant helemaal te kunnen ontzorgen. Zodat ze niet zelf hoeven denken: is er onderhoud nodig? Is mijn installatie nog wel goed? We willen daarin een soort van kennispartner worden. Naast het bedienen van deze particuliere sector, gaan we ons ook meer richten op de zakelijke markt. Daar zien we nog enorme groeipotentie.”

 

SOM’s succesfactor

De ene onderneming blijft worstelen om het hoofd boven water te houden, de ander slaagt erin om alles wat het aanraakt in goud te veranderen. Is het goed ondernemerschap, is het geluk of is het een kwestie van wachten tot de juiste kans voorbijkomt? Of is het een combinatie van factoren? Het Sallands Ondernemers Magazine wil het naadje van de kous weten. Oftewel, wat is de SOM’s Succesfactor? Voor deze editie gaan we in gesprek met Martijn Elkink van Dijkman Zonne-energie.

Delen:

Deel dit artikel!