Pim Jansen van All-Inn in Twello vindt mooie uitlaatklep in de jacht

Altijd op jacht naar een mooie uitdaging zowel achter het bureau als in het veld
Dat je op je 18de al jouw rijbewijs haalt, daar kijkt niemand in je omgeving van op. Anders wordt het wanneer je direct daarna met succes de jachtopleiding afrondt. Dat is niet de meest voor de hand liggende hobby voor iemand op de grens van volwassenheid. “Ik kwam er al jong mee in aanraking”, vertelt Pim Jansen. “Op m’n 13de mocht ik al met een goede kennis mee om te helpen met drijven”, geeft hij aan dat de jachtcursus eigenlijk wel een logische vervolgstap was.

Het gezinsleven staat inmiddels al een aantal jaren op nummer 1 bij de eigenaar van All-Inn in Twello, maar je kunt wel stellen dat het jagen zijn eerste grote passie was. Onze suggestie dat het gezien zijn voorliefde voor een natuurlijke omgeving wellicht ook vissen had kunnen zijn, werpt hij verre van zich. “Onder water zie je niets. Als je in het veld rondstruint, zie je het wild. Als we niets schieten, hebben we toch een mooie dag. Het gaat ons niet om het schieten, maar om het beheren.”

We spreken hem eind september en de insiders weten dat de goede tijd voor de jagers is aangebroken. Eerst de eendenjacht en later wordt ook het andere wild, zoals reeën, hazen en konijnen vrijgegeven. “De goede klanten weten inmiddels dat ze de jaarbespreking in september/oktober of januari/februari krijgen. In de maanden november en december pak ik de ruimte om te jagen. Als dat vanwege het werk niet meer zou kunnen, heb ik wel een uitdaging. Voor mij is het een verbonden aan het ander, want ik wil juist een goede balans tussen de twee. De jacht is voor mij een ideale uitlaatklep.”

Jansen heeft geen ambities om in Afrika op de foto te gaan met een geschoten olifant of buffel. Zijn voorkeur gaat duidelijk uit naar het roofwild zoals vossen en kraaien. Niet vanwege de kick of dat het lekker gemakkelijk jagen is, maar vooral om de balans in de natuur te herstellen. “Als we de vossen hun gang laten gaan, dan zijn we over een aantal jaren de helft van de kieviten kwijt. Als jagers in Wilp Achterhoek zijn we niet voor niets bezig met het inzaaien van akkers met een mengsel dat aantrekkelijk is voor weidevogels”, verzucht Jansen die om dezelfde reden ook de hallelujastemming rond de terugkeer van de wolf niet zo goed begrijpt. “En het volgende probleem dient zich al weer aan, want ook de wasberen staan al aan de Duitse grens…”

Heilige graal

Pim Jansen is blijkbaar met alles heel vroeg, want in 2008 werd hij op z’n 21ste eigenaar van All-Inn. Een bureau dat zich van oudsher richtte op de verspreiding van reclamefolders en ander huis aan huisdrukwerk. Dat was niet gepland, maar vanwege ziekte van z’n moeder die leiding gaf aan het bedrijf, werd hij min of meer voor de leeuwen gegooid. En kreeg hij ineens de verantwoordelijkheid voor veertig medewerkers en tweeduizend bezorgers. “Inderdaad, zeker geen gespreid bedje. Ik heb het wel moeten kopen en werd door de bank meteen flink door de mangel gehaald.”

All-Inn had net als veel bedrijven in de reclamewereld veel last van de crisistijd, maar wist het hoofd toch heel goed boven water te houden. “Ik weet nog goed dat we vrij snel na mijn komst te maken kregen met een daling van 45% van de omzet vanuit het midden- en kleinbedrijf. Toch wisten we 15% te groeien. Dat kwam vooral door ons verspreidplan met reistijdanalyse waardoor de grote jongens klant besloten klant te worden.”

Net als in de natuur is hij in z’n dagelijks werk bij All-Inn continu op zoek naar de balans. Qua tijdsindeling om de stapels werk weg te kunnen werken, maar zeker ook qua verkenning van nieuwe zakelijke mogelijkheden. Zonder de corebusiness van de verspreiding uit het oog te verliezen, is het Twellose bedrijf onder aanvoering van Pim Jansen wel andere wegen ingeslagen. Met als doel om efficiënter te werken en vooral ook beter advies te kunnen geven.

All-Inn lijkt de heilige graal te hebben gevonden in verspreidingsland, namelijk datasegmentatie. “Daarin onderscheiden we ons echt van de concurrentie. Het komt er op neer dat je niet lukraak folders verspreidt, maar uitzoekt wie er echt iets aan heeft. Zo hebben we voor een bedrijf in veranda’s een flink aantal adressen van flats kunnen selecteren. Die hebben natuurlijk niet zo veel aan een folder over veranda’s. Je gaat dus minder folders verspreiden, maar wel met meer resultaat. In dit geval zag de klant zijn omzet met 30% groeien.”

Delen:

Deel dit artikel!