"Personeel vinden? Een lastige puzzel!"

In Salland hebben we indrukwekkende bedrijven. Landelijk en internationaal staan we daar ook bekend om. Mooi natuurlijk… alleen bij personeelswerving gaat het om jóuw bekendheid als werkgever? Díe bekendheid, jouw werkgeversmerk, bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je bent bij het vinden van personeel.

Als wij voor opdrachtgevers gaan werven, steken we in op vier onderdelen. Zie het als puzzelstukjes die, als ze goed gelegd zijn, uiterst effectief zijn. Doe er je voordeel mee.

1. Wat is jouw identiteit?

Waarmee kan en durf jij je te onderscheiden? Wat heb je te bieden? Beantwoord deze vragen niet zelf. Vraag het je medewerkers in functioneringsgesprekken. Vraag het aan oud-collega’s. Vraag het desnoods aan je klanten of leveranciers. Laat je verrassen door wat zij zeggen en gebruik dat voor je profilering. Vul dat aan met jouw visie, ambities en waarden. Met dit hele pakket aan informatie ontdekt een kandidaat of hij in jouw onderneming past.

2. Maak onweerstaanbare content

Toon wat je te bieden hebt en vertel waarom men bij jou moet werken. Overtuig de kandidaat met onweerstaanbare content. Hoe? Schrijf concrete vacature-teksten. Dus een ‘marktconform salaris’ is te vrijblijvend. Kandidaten willen weten waar ze aan toe zijn. Hoe is de sfeer én de privé-werk balans? Wat zijn de groei- en ontwikkelmogelijkheden? Welke regelingen zijn er? Promoot de vacature met pakkende visuals, zoals foto’s, video en misschien wel animaties. Goede content zorgt voor beleving, vertrouwen en professionaliteit.

3. Zoek jouw kandidaat op

Doe vooraf een markt- en concurrentieonderzoek. Zet vervolgens recruitment-marketing in om jouw kandidaat te vinden én te verleiden. Lanceer META-campagnes en adverteer op relevante platforms zoals LinkedIn en Indeed. Volg elke dag de resultaten en stuur bij. Dit is een on-going proces waarbij je veel moet ‘prototypen en testen’. Heb je die kennis niet in huis, dan is het verstandig om die in te kopen.

4. Selecteren is een professie

Zorg dat er expertise in huis is om sollicitanten objectief te beoordelen. Probeer minimaal twee kandidaten te spreken. Vergelijken is belangrijk. Zet persoonlijkheids- en competentietesten in om je keus te maken. Soft skills kunnen wel eens belangrijker zijn dan een perfect ogend cv. Laat je adviseren en helpen door gespecialiseerde partners.

Werven is puzzelen. Met bovenstaande puzzelstukjes leg je een goede, strategische basis. En ja, het is veel werk. Onze ervaring is dat het sowieso betere kandidaten oplevert. Niet alleen voor die actuele vacature, maar juist ook voor toekomstige functies. Succes.

 

André Duteweert | Uitzendbureau Salland

Delen:

Deel dit artikel!