Arbeidsrechtadvocaat met sociaal gezicht en commerciële antenne
Advocaten, dat zijn van die mannen en vrouwen die het recht door al hun aderen hebben stromen. Die ’s nachts bij wijze van spreken nog dromen over een optreden in de rechtszaal of blijven zoeken naar die ene beslissende doorbraak. Of ze ook altijd 100% gevoel hebben bij wat er omgaat in de wereld buiten het gerechtsgebouw, dat is de vraag. Toch is er altijd die ene uitzondering op de regel. En wij hebben het voorRECHT om met hem te mogen spreken.
Maarten Riepma is zijn naam en Lavorista arbeidsrecht advocatuur de naam van zijn bedrijf. Opgegroeid in Heino als zoon van de toenmalige gemeentesecretaris koos hij een compleet ander pad dan vele van zijn huidige collega’s. Met zijn opleiding aan de HEAO in Enschede was hij namelijk voorbestemd om carrière te maken in het (internationale) zakenleven. Meerdere werkgevers en functies verder besloot hij zijn horizon te verbreden. Of zoals hij het zelf omschrijft: “Ik wilde de gouden kooi met de leaseauto verlaten en voor meer inhoud gaan.” De deeltijdstudies Rechtsgeleerdheid en Bedrijfswetenschappen, die de Deventernaar in de tussentijd had gevolgd, kwamen daarbij goed van pas.
Er volgde een lange leerperiode bij het grootste advocatenkantoor van Oost-Nederland, want hij moest (extra) vlieguren maken. Met zijn leergierig- en gedrevenheid als handelsmerk maakte Riepma zijn juridische achterstand snel goed. En met zijn goed gevulde koffer aan levenswijsheden – commerciële ervaring, werkzaam geweest in het onderwijs én vrijwilliger bij de politie – durfde de arbeidsrechtadvocaat het wel aan om in Deventer zijn eigen kantoor te openen.
Grijs gebied
Tussendoor krijgen we de kans om bij één van zijn cliënten te checken wat de ervaringen zijn met Lavorista. Habasit Benelux, een onderneming in industriële automatisering, heeft in meerdere situaties samengewerkt met het Deventer eenmanskantoor. “Maarten is inhoudelijk zeer kundig. Hij volgt alle mogelijke cursussen om bij te blijven met de wet- en regelgeving. In combinatie met zijn commerciële achtergrond is het dan gewoon heel prettig schakelen”, aldus manager Edward van Ravenswaaij.
Lavorista speelde onder andere een essentiële rol in de ontslagprocedure van twaalf medewerkers omdat de fabricage naar Polen verhuisde. “Er wordt op een fatsoenlijke manier naar rechten, plichten en belangen van beide partijen gekeken. Passend bij een Zwitsers familiebedrijf dat veel waarde hecht aan normen en waarden. De ontslagen werknemers werden aangespoord om het beëindigingsvoorstel te laten checken bij een advocaat of juridisch adviesbureau. Elf van de twaalf hebben dat gedaan en ze kwamen allen terug met de melding dat het een nette regeling was. En dat buiten de juridische spelregels zelfs ruimte was voor iets extra’s. De medewerker krijgt niet te weinig en wij betalen niet teveel. Maarten is een kei om die balans te vinden.” Het verhaal strookt volledig met het beeld dat hij zelf eerder in het gesprek al schetste. “Ik ga zonder meer voor een goed resultaat voor de werkgever, maar ik verlies het belang van de werknemer niet uit het oog. We kunnen het hard spelen, maar het is voor alle partijen goed als een werknemer door de voordeur naar buiten gaat en niet omkijkt in wrok”, aldus Riepma die graag onderhandelt op basis van objectieve criteria en een duidelijke, zakelijke onderbouwing. “Maar als advocaat is het een kernwaarde om partijdig te zijn, dus een beetje schuren hoort er natuurlijk wel bij.”
Social media protocol
Bij arbeidsrecht denk je al gauw aan een conflict tussen werkgever en werknemer dat meestal uitmondt in een vroegtijdig afscheid. Maar Lavorista kan ook op andere fronten ondersteuning bieden. Dan kun je denken aan concurrentiebeding, ziekteverzuim, medezeggenschap en gedragsregels.
Zo is het tegenwoordig belangrijker dan ooit om over een social media protocol te beschikken. Niet bedoeld om mensen aan de leiband te laten lopen, maar wel om ze enigszins in het gareel te krijgen. “Als je ziet hoe sommige mensen ontsporen op social media… Met een protocol kun je er voor zorgen dat ze jouw bedrijfsvoering niet onderuit halen.”
Het zou zo’n moment kunnen zijn waarbij je handig gebruik maakt van de diensten van Riepma. Hij schuift namelijk graag op gezette tijden even aan bij zijn klanten. Want, waarom altijd wachten totdat een conflict ontstaat en een hoger bedrag voor juridische kosten riskeren. “Werkgevers en HR-medewerkers kunnen heel veel zelf, maar ze hebben de neiging hun hand te overspelen. Met name in het taalgebruik. Dan kan een procedure als een kaartenhuis in elkaar vallen. Tijdens de opleiding zeiden ze al dat de cliënt jouw grootste vijand is. Daar moest ik toen om lachen, maar zo’n opmerking komt natuurlijk wel ergens vandaan. Verstandige werkgevers nemen dan ook op tijd contact op. Samen zijn we ongetwijfeld tot meer in staat. Een eerste gesprek kan vaak al een hoop duidelijkheid scheppen.”
Lavorista arbeidsrecht advocatuur
Zutphenseweg 29D
7418 AH Deventer
0570 745970
info@lavorista.nl
www.lavorista.nl