5 vragen aan …
Wilfred Hetebrij van Hetebrij Personenvervoer
We spreken elkaar een dag voor de versoepeling van de meeste coronamaatregelen en het eerste echte uitgaansweekend er dus aan zit te komen. Wilfred Hetebrij van Hetebrij Personenvervoer in Wijhe heeft dan al heel veel boekingen in de agenda staan. Het te verwachten taxiwerk wordt met veel enthousiasme begroet maar tegelijkertijd is er ook een beetje voorzichtigheid. “Ik wil gewoon geen ‘nee’ verkopen aan mijn klanten, maar van 0 naar 100 na deze twee jaren zorgt wel voor uitdagingen”, zegt de ondernemer die zelf nog volop meerijdt op de taxi.
Je bent ongetwijfeld blij dat de samenleving weer open gaat en Hetebrij Personevervoer weer de weg op kan. Hoe ben je de afgelopen twee jaar doorgekomen?
“Net als andere bedrijven hebben wij ook veel moeten inleveren. We bestaan sinds 2016 en hadden voordat corona uitbrak een nieuw wagenpark met veertien voertuigen waaronder vier touringcars en zeven taxibusjes. Maar als je die helemaal niet kunt inzetten omdat er geen evenementen meer zijn, dan worden die voertuigen al snel een last. Zeker omdat het uitgaanspubliek een grote doelgroep is voor ons. We hebben dus voertuigen moeten wegdoen. We zijn al die tijd wel blijven draaien want ons motto is dat wij 24/7 beschikbaar zijn, dus ook in coronatijd. Gelukkig hadden we nog wel werk op het gebied van zorgvervoer en leerlingenvervoer. Maar zoiets kun je eigenlijk alleen overleven als je er flink wat eigen geld bij doet…”
Is die totale beschikbaarheid een belangrijke pijler van jouw bedrijf?
“Ja, de service die wij bieden is iets waar we bekend om staan en wat we ook heel erg belangrijk vinden. We zijn dag en nacht bereikbaar en we nemen ook altijd de telefoon op. Als we wel eens helemaal volgeboekt zijn, denk ik mee met de mensen en zorg ik er voor dat zij toch comfortabel hun trip kunnen maken. Kan ik het zelf niet, dan regel ik het. Dat is het motto. Een ander belangrijk kenmerk van ons bedrijf is flexibiliteit. We kunnen heel goed omgaan met ad hoc aanvragen zoals bijvoorbeeld treinvervanging. Bedrijven als de NS, Arriva en Keolis weten ons daardoor goed te vinden want we runnen het touringcargedeelte met dezelfde taximentaliteit en kunnen dus snel inspringen op dat soort verzoeken. Ook bij de Sallandse horeca hebben we deze goede naam.”
Je voert het taxikeurmerk TX Keur. Wat zegt dat over Hetebrij?
“Dat betekent onder meer dat wij een veilig en betrouwbaar wagenpark hebben, over gecertificeerd personeel beschikken dat regelmatig wordt bijgeschoold, dat we representatief zijn en dat onze klantvriendelijkheid top is. We zijn trots op dit keurmerk en zorgen er dagelijks voor dat we aan die standaard blijven voldoen.”
Je zit al vanaf 1988 in het vak. Het uitgaanspubliek is niet altijd even gemakkelijk. Vind je het personenvervoer nog altijd leuk?
“Ja, ik vind het nog altijd mooi. Ik rijd onderhand de kleinkinderen rond van de opa’s en oma’s die ik nog ophaalde bij Amor noast ’t Kuuk’nhok in Haarle! Je maakt altijd wat mee, je komt overal en je ziet mensen uit alle lagen van de bevolking en van alle leeftijden. Soms ben je getuige van moeilijke en droevige momenten maar er is ook veel vrolijkheid zoals met uitgaanspubliek. Inlevings- en incasseringsvermogen zijn handige eigenschappen in dit vak. En de situatie goed inschatten, dus op z’n tijd wat rustiger rijden, met een raampje open en niet te hard door de bocht…”
Vooropgesteld dat we alle coronaperikelen achter ons kunnen laten; wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Hoewel we al een tijdje bezig zijn, voelt het alsof we het bedrijf weer van de grond af gaan opbouwen. En dat betekent: de focus op chauffeurs en vervoer, op termijn bouwen op onze nieuwe locatie en daarbij ook kijken naar uitbreiding op het gebied van kantoorwerk en onderhoud. De grootste uitdaging nu is de uitbreiding van het aantal werknemers. Ook wij hebben te maken met schaarste op de arbeidsmarkt.”