Verkiezing tot Raalter Onderneming van het Jaar komt te vervallen
Topsporters weten het: als je van je zwakste punt je sterkste punt kunt maken, dan doe je misschien ineens mee om de prijzen. Of in ieder geval maak je een flinke sprong in de prestatiecurve. Die lijn kun je heel goed doortrekken naar het bedrijfsleven. En zelfs tot in de organisatie van de jaarlijkse ROJA-verkiezing (Raalter Onderneming van het Jaar). Reden voor die werkgroep om het qua programma over een andere boeg te gooien. Met ingang van 2019 is de vrijdagmiddag van Stöppelhaene het domein van ‘Onderneem ’t èèm aens’.
Het was een feit dat de animo voor de ROJA minder werd. En daarbij komt de eeuwige strijd met ondernemers die eigenlijk het liefst met elkaar een borrel willen drinken en niet al te lang naar het geklets van een verkiezing willen luisteren. “We zijn dus op zoek gegaan naar een andere invulling van de vrijdagmiddag. Een programma dat aantrekkelijk moet zijn voor ondernemend Salland”, aldus Ton Groot Beumer die meteen al laat vallen dat de nieuwe organisatie z’n vizier niet alleen op de gemeente Raalte wil richten. “We gaan zeker nog de trom roeren in de buurtdorpen.”
De brainstormsessies van de werkgroep die verder bestaat uit Jeroen te Wierik, Bernard Blom en Klaas Feenstra hebben geleid tot een voorlopig programma. Na een komische openingsact wordt toch nog een prijs uitgereikt. “Een Rabobank Award die ieder jaar wordt uitgereikt aan een bedrijf in een bepaalde categorie. Dit keer staan de familiebedrijven centraal. Vaak bedrijven met een hele lange geschiedenis. Een andere keer kunnen dat zomaar innovatieve bedrijven of maatschappelijk betrokken ondernemingen zijn”, verklaart Groot Beumer.
Een ander hoogtepunt is de quiz ‘Wie wordt de snuggerste Sallandse ondernemer van het jaar?’. “De bedoeling is dat alle aanwezigen gebruik maken van de Kahoot app om allerlei vragen te beantwoorden. Vragen over ondernemend Salland of over Salland in het algemeen. Gevarieerd en zeker met een humoristische knipoog. Het wordt een strijd over drie rondes en per ronde krijgt de winnaar – individueel of in een groepje – een schaal met bitterballen. En voor de winnaar over drie rondes is er natuurlijk de hoofdprijs.”
In de komende weken moet het programma verder worden uitgewerkt, maar wat volgens Groot Beumer als een paal boven water staat, zijn de uitgangspunten: entertainment, gezelligheid en netwerken. “Het moet allemaal niet te lang duren. Ongeveer anderhalf uur. Dan is er nog voldoende tijd om elkaar te spreken.”