Deel 1: De Werving & Selectie-fee
“Ik heb hier een goede kandidaat voor jullie.”
– “Oh top! Waar heb je díe zo snel vandaan?”
“Uit ons netwerk, we spraken hem vorige week nog.”
– “Oh, oké. Maar dan hebben jullie er toch bijna niks voor hoeven doen? Moet ik dan wel de volledige Werving & Selectie fee betalen?”
Een logische vraag. Begrijpelijk zelfs. Maar zo simpel ligt het niet.
Een goede kandidaat vinden kost tijd én geld. Geen enkele werving & selectieopdracht is hetzelfde.
De ene keer duurt het maanden voordat we de juiste kandidaat hebben. En soms kunnen we direct iemand voorstellen. Maar of het nu snel of langzaam gaat, de vergoeding blijft gelijk. Waarom? Omdat het moment waarop we een kandidaat aandragen slechts het eindresultaat is. Het echte werk is allang gedaan.
Speuren naar talent
Dag in, dag uit zijn we bezig met het vinden van talent. We speuren cv-databanken af, voeren gesprekken, testen vaardigheden en checken referenties. Daarnaast investeren we flink in job marketing: betaalde jobboards, social media campagnes, advertenties, noem maar op. Een sterke kandidaat staat niet zomaar op de stoep. Daar gaat tijd, aandacht en expertise in zitten.
Soms spreken we jouw toekomstige medewerker al voordat jij hem nodig hebt. Het gebeurt dat we die ene kandidaat al gesproken hebben voordat jij ernaar op zoek ging. Dat lijkt misschien een meevaller, maar in werkelijkheid is het een direct gevolg van ons werk. Zonder onze continue inspanningen was hij of zij misschien wel nooit gevonden.
Dus wie weet? Misschien hebben we jouw toekomstige medewerker gisteren nog gesproken. Zou mooi zijn toch? Dan hoef je daar geen maanden op te wachten.
In de volgende SOM: deel 2. Waarom kiest jouw toekomstige medewerker ervoor om via een uitzendbureau te worden bemiddeld?
André Duteweert | Uitzendbureau Salland