Online in Beeld schuift aan bij de jonge ondernemers van Hotel Inn Salland
Als je 25 (Nicole) en 26 (Dominique) bent en je krijgt de kans om in Raalte eigenaar te worden van een hotel, dan wil je knallen. Er schieten allerlei, soms wilde, ideeën door je hoofd die je liever vandaag dan morgen wilt realiseren. De belangrijkste les die de gezusters Hutten van hun coach hebben meegekregen, is echter om niet het gaspedaal maar de rem in te trappen. Dat lijkt vreemd, maar de filosofie is dat je na een half jaar betere, weloverwogen beslissingen neemt.
Dan heb je alles een keer meegemaakt, weet je hoe de spreekwoordelijke hazen lopen en welke verbeterpunten er zijn. Tenminste als er geen sprake is van een coronapandemie, want nu is het referentiekader natuurlijk behoorlijk beperkt. Zo staat het idee om op de binnenplaats een Italiaanse tuin te creëren – aantrekkelijk voor zowel hotelgasten als bruidsparen – dus nog even in de wachtkamer.
Erwin de Wolff geniet zichtbaar van het enthousiasme van de dames. Het werkt ook aanstekelijk. Zelf is hij met Online in Beeld zeven jaar actief als eigen ondernemer in de wereld van 360 graden fotografie en virtuele tours. “Zie het maar als Google Street View maar dan binnen bij bedrijven.” Je mag hem dus gerust als enigszins gelouterd omschrijven. En soms is het fijn om zo’n ervaren ondernemer op bezoek te krijgen. Want, in dit geval blijkt hij een hele goede tip in huis te hebben. “Hotelkamers worden heel vaak bij daglicht gefotografeerd, maar waarom? Wat is het moment dat een gast naar zijn hotelkamer gaat? Juist! ’s Avonds. Die sfeer wil je dan ook graag zien als je op internet zoekt naar leuke locaties om te overnachten.”
Motorboxen
De gastvrouwen van vandaag – natuurlijk schuiven we in Raalte aan bij Hotel Inn Salland zoals het sinds september heet – hebben in loondienst bij diverse hotels allerlei ervaringen opgedaan, maar zijn toch aangenaam verrast. “Goh, dat is wel een hele goeie. Zo hebben we er zelf nog nooit tegenaan gekeken.”
Die andere blik is dagelijkse kost voor De Wolff. Het gebeurt natuurlijk regelmatig dat ondernemers een bepaald idee hebben over wat de foto’s moeten laten zien, maar dat het soms beter is om het anders aan te vliegen. Zijn boodschap is vooral om te denken vanuit de (potentiële) doelgroep en hij illustreert dat met een mooi voorbeeld. “Mijn zoon gaat in het nieuwe schooljaar naar het voortgezet onderwijs en we waren eerder dit jaar dus bij een open dag. Ik vraag ‘m of hij nog naar bepaalde lokalen wil, maar wat blijkt? Hij is vooral geïnteresseerd in de kluisjes en de prijslijst in de kantine…”
Met andere woorden, het draait om beleving en dat is een woord dat we vandaag prima als een rode draad kunnen bestempelen. Beleving is bij Hotel Inn Salland zo ongeveer ook het eerste woord dat stagiaires leren kennen en ontdekken. En het is wat Nicole en Dominique betreft nauw verwant aan service. “Het betekent bijvoorbeeld dat je de gasten ’s morgens een mooie fiets- of wandeltocht kunt meegeven en dat je ze ‘avonds nog even vraagt hoe hun dag is geweest. In onze ogen is die aandacht nog belangrijker dan het bed waarin ze slapen.”
De Wolff toert in zijn vrije tijd graag op de motor door Salland en omstreken. En is daarom tijdens de rondleiding in het bijzonder geïnteresseerd in de motorboxen bij het hotel. “Nou, dat is best luxe! Overdekte stalling, dat kom je niet overal tegen.” Overigens tonen de zussen ook op dit gebied hun creatieve geest. Nu het in coronatijd rustig is met bezoek van motorrijders hebben sommige motorboxen een andere invulling gekregen. Met een pooltafel of zelfs een intieme ruimte met een bankje en een paar zitjes voor private dining. In het gesprek bleek eerder al dat ze het ondernemerschap met de paplepel ingegoten hebben gekregen en dat zie je hier heel mooi terug.
Tekst gaat verder onder de foto
Bruidssuite
Na de motorboxen mogen we zelfs even achter de deur van de bruidssuite kijken. En niet verrassend is het meteen een prachtplek om een aantal foto’s te schieten. Ook al hebben ze het gaspedaal nog niet vol ingetrapt, zie je wel dat het overal netjes is en dat er aandacht is besteed aan interieur en exterieur. Kan Hotel Inn Salland (drie sterren +) al wel voorzichtig plannen maken voor 2021? “We willen heel graag het beste hotel van Salland worden”, zeggen ze met een glimlach. Om zichzelf meteen iets af te remmen. Een goed hotel in Salland is helemaal prima. Met die typische gemoedelijkheid van deze streek waardoor gasten terug blijven komen.
Erwin gebruikt de laatste maand van het jaar traditioneel ook om aan zelfreflectie te doen en de blik vooruit te werpen, maar COVID-19 gooit wat dat betreft aardig roet in het eten. “Ondanks de positieve berichten over vaccinaties wil ik nog niet te ver vooruit kijken. Want, stel dat we op één dag iedereen in Nederland kunnen vaccineren, gaat dan alles meteen weer als vanouds? Ik vraag het me af. Het zou wel geweldig zijn als we weer wat kunnen netwerken. Dat is ook echt iets dat jullie kunnen doen om meer bekendheid te krijgen”, reageert hij op het betoog van de gezusters dat ze zich willen inspannen om de Sallanders meer over de vloer van de brasserie te krijgen.
Anderhalf uur later en drie bakken koffie verder is het tijd om afscheid te nemen. “Nog een koffie to go?” Met de gastvrijheid en de service is helemaal niets mis, dus het is ongetwijfeld een tijdelijk afscheid!