…maar ook echt aandacht?

Natuurlijk wil je als ondernemer dat jouw medewerkers vinden dat jij een goed werkgever bent. En jij vindt toch ook dat de medewerkers uiteindelijk de belangrijkste factor zijn in jouw bedrijf om het verschil te kunnen maken in een concurrerende markt? Wat doe je dan?

Laatst sprak ik een oud-collega die naar een seminar was geweest waar allerlei actuele personeel- en organisatiethema’s werden besproken. Hij was enthousiast over hoe de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken werden belicht. Vol passie ging hij door met zijn verhaal over goed werkgeverschap en de ontwikkeling daarvan in een organisatie.

Maar ook dat werkgever en werknemer samen echt werk moeten maken van Duurzame Inzetbaarheid van medewerkers. “Dit is heel belangrijk hoor. Want als de arbeidsmarkt zo overspannen blijft, moet je het toch echt zoeken in de ontwikkeling van je eigen medewerkers…!”

“Dus investeer in jouw medewerkers … geef ze gewoon aandacht!” Die opmerking bleef bij mij hangen. Daar is dat woord weer: aandacht. Alles groeit en bloeit met aandacht. Dat zei mijn opa al. En wat gebeurt er met medewerkers die geen aandacht krijgen? Dan hoor je minder goed hoe ze over zaken denken.
Mijn oud–collega ging verder met zijn betoog. Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn uit. Beter is het om met de medewerker in gesprek te gaan hoe het gaat, wat beter kan en wat de ontwikkeling van de medewerker kan zijn om de organisatie te versterken.

Ja hoor, dacht ik opnieuw. Ook hier gaat het weer om aandacht, gewoon ECHT luisteren naar elkaar. Niet direct oordelen maar oprecht luisteren. De intentie samen met elkaar iets te willen bereiken, begint met goed met elkaar in gesprek gaan, doelen en resultaat benoemen en duidelijk maken wat je van elkaar verwacht.

André Duteweert
www.uitzendbureausalland.nl

Delen:

Deel dit artikel!