“Linkbuilding maakt het verschil in de zoekresultaten van Google”

Linkbuilding is het ondergeschoven kindje van online marketing

Bedrijven en websites strijden constant om de toppositie in Google Zoeken. Linkbuilding is voor veel bedrijven cruciaal om topposities te bemachtigen. Ondernemer Ian Blankenvoorde van SEO-Deals Online Marketing heeft zich er volledig op gestort.

Het begon allemaal op het spreekwoordelijke zolderkamertje in Lemelerveld. “Het was een gewone kamer”, lacht Ian, “maar zo was het wel.” Daar ‘ontplofte’ de ondernemersgeest van vijftienjarige scholier, die nu, vier jaar later, kantoor houdt in Boei10 in Raalte. Ian deed vmbo richting ‘manager retail‘, en was blij dat ‘ie daar klaar mee was. Handel, dat trok hem veel meer. Met bijbaantjes had Ian 2500 euro startkapitaal gespaard en werd hij op zijn zeventiende ondernemer. “Ik kocht een webshop met kleding”, vertelt hij. “Er werd één item verkocht per dag, het liep niet echt. Maar ik zag wel potentie.” Hij kocht nog een webshop, en nog een. “Ik kon goedkoop in China spullen inkopen. Opeens had ik een lucratief artikel. Een wc-rol-standaard in de vorm van een boom. Kostte inkoop een paar euro en ik verkocht ze voor 34 euro. Paar goede maanden gedraaid. Maar toen stegen de prijzen.” Ian deed de webshop in de verkoop, er viel niks meer aan te verdienen. Inmiddels had de jonge ondernemer wél uitgevogeld hoe een webshop goed vindbaar is in zoekmachines als Google en Bing. “Al voordat ik mijn webshop begon, had ik veel geleerd over linkbuilding. Het algoritme van Google en de manier waarop websites gerangschikt worden, interesseerde me al lang. In de tijd van de wc-rolhouder-webshop hadden we minstens duizend bezoekers per dag.’’

Met het geld van zijn verkochte webshop kocht Ian een website. “Daar begon het voor mij”, zegt hij. “Ik kreeg dagelijks de vraag of bedrijven een ‘gastartikel’ mochten plaatsen. Dat is een blogbericht dat geplaatst wordt door een externe partij, met links naar hun eigen website. Dit zorgt voor hogere resultaten in de zoekmachine.” De website begon steeds beter te lopen, want Ian wist precies wat er nodig was om zijn website goed vindbaar te maken. Zo kocht hij nog een website, en nog een. “Inmiddels beheren we tien websites en hebben we meer dan 150 duizend bezoekers per maand.” Zo’n 3,5 jaar geleden bood Ian voor het eerst ‘linkbuilding’ aan klanten aan. “Dat bleek een goede zet”, zegt hij. “De markt is flink gegroeid, de prijzen geëxplodeerd en steeds meer bedrijven maken gebruik van linkbuilding. Zoals bedrijven in de financiële dienstverlening, die willen via linkbuilding bovenaan komen in de zoekmachines. Daarnaast helpen we tien marketingbureaus met linkbuilding.” En wat werkt nou het best? “Maak informatieve content”, legt Ian uit. “Zoek vervolgens relevante websites die bereid zijn een link naar jouw content te plaatsen. Belangrijk is dat niet alle backlinks gelijk zijn. Zoekmachines hechten meer waarde aan links van betrouwbare en gerelateerde websites dan aan allerlei links van minder relevante bronnen. De ontwikkelingen gaan ook razendsnel, maar ik zit er helemaal in, ik ken veel andere website-eigenaren. Dat helpt, ik ken de weg. Ik ben blij dat steeds meer bedrijven zien hoe krachtig linkbuilding is.”

 

SEO-Deals Online Marketing   |   Boeierstraat 10   |   Raalte   |   06 216 159 06   |   info@seo-deals.nl   |   www.seo-deals.nl

Delen:

Deel dit artikel!