Als een potentiële klant online naar jouw bedrijf zoekt, vindt hij jouw bedrijf dan? Of komt hij bij de concurrent terecht?
85% van de mensen zoekt dagelijks op Google naar (lokale) bedrijven. Als iemand dit doet, dan krijgt hij bovenaan de zoekresultaten vaak een kaartje te zien. Hieronder staan drie bedrijven vermeld. Je raad het al: daar klikken ze meestal op.
Bij de vermelding zie je meerdere opties. Je kunt direct contact opnemen of doorklikken naar de website. Als er beoordelingen zijn, dan zie je die daar ook.
Benieuwd of jouw bedrijf al een vermelding heeft? Zoek dan lokaal naar je bedrijf. Gebruik een zoekterm die je dienst of product beschrijft en de plaats. Heb je bijvoorbeeld een bouwbedrijf? Zoek dan op “Bouwbedrijf Raalte”.
Staat jouw bedrijf niet bovenaan de zoekresultaten of onder de kaart? Dan is de kans groot dat je potentiële klanten verliest aan jouw concurrenten. Omdat zij daar wel zichtbaar zijn. Dat wil je niet. Toch?
Controleer of je al een vermelding hebt. Heb je die niet? Dan kun je er een aanmaken bij ‘Google Mijn Bedrijf’.
Is je pagina geverifieerd, voeg dan jouw bedrijfsgegevens en informatie toe. Denk aan openingstijden, diensten, je logo of andere foto’s van je bedrijf of winkel. Vraag klanten een referentie achter te laten. Beoordelingen vergroten namelijk de kans dat je in de zoekresultaten wordt weergegeven als een van de drie bedrijven.
Hoe uitgebreider jouw vermelding op ‘Google Mijn Bedrijf’, hoe beter zichtbaar en vindbaar je bent. Dit leidt tot potentiële leads en verkopen voor je bedrijf. Maar belangrijker nog: het kan het verschil maken tussen zichtbaar zijn voor potentiële klanten en ze verliezen aan je concurrenten.
Bart Pronk
Bart Online