JRV Products en Hoekman Roestvaststaal zien mooi toekomstperspectief
Zet twee ondernemers aan de stam- of keukentafel en je krijgt een gesprek. Maakt niet uit in welke branche ze actief zijn. De verschillen kunnen groot zijn, maar er zijn altijd overeenkomsten. Iets dat ze zeker blijft binden, is de vrijheid van het ondernemerschap. In de rubriek SOM’s Uitwisseling brengen we twee regionale ondernemers bij elkaar. Om te leren, om te prikkelen, om te beïnvloeden en vooral om ervaringen uit te wisselen. De ene keer stellen we de vragen, het andere moment zijn we notulist. In deze editie van SOM gaan we op bezoek bij Heleen Wildvank-Hoekman van Hoekman Roestvaststaal in Nieuwleusen en als gast nemen we Alfons Boerdijk van JRV Products uit Heino mee.
“Kijk, dit vind ik mooi”, zegt Alfons Boerdijk als we samen naar de ingang van Hoekman Roestvaststaal in Nieuwleusen lopen. En hij wijst naar een rvs plantenbak. “Dat je als bedrijf direct laat zien wat je maakt en waar je mee bezig bent.” Een goed stukje marketing dus! Het compliment wordt in dank aanvaard door Heleen Wildvank-Hoekman, die samen met haar broer Gert directeur-eigenaar is van de Nieuwleusense onderneming.
We treffen het vandaag. Soms heb je ondernemers die heel goed zijn in hun vak maar het heel lastig vinden om dat onder woorden te brengen. Zelfs als het hun eigen bedrijf betreft. Bij Heleen en Alfons proef je de passie, de liefde voor het ondernemerschap én het valt eigenlijk geen moment stil aan de fraaie houten tafel in de vergaderruimte. Dan kun je als tekstschrijver niet anders dan vooral heel dankbaar zijn. En een poging doen om het met de pen allemaal bij te houden…
Als startende ondernemer – in 2008 nam hij een bedrijf in professionele en hoogwaardige bevestigingsmaterialen en gereedschappen in Brabant over – kwam Alfons al eens bij Hoekman op bezoek. Even kennismaken en kijken of er zaken kunnen worden gedaan. Er kwam toen geen handel uit, maar wellicht dat zich binnenkort een nieuwe kans aandient. “Loop straks maar even mee. Dan stel ik je voor aan onze inkoper”, biedt Heleen aan het eind van het gesprek een nieuwe opening.
Er is ook wel het een en ander veranderd sinds Heleen en Gert in 2011 het roer in handen kregen. Destijds stonden dertig mannen en vrouwen op de loonlijst, inmiddels zijn het er tachtig geworden. “Als oudste van het gezin kreeg ik de vraag of ik het wilde overnemen. Ik kwam uit de zorg, maar had wel wat met techniek. Ik had zeker interesse, maar wilde ook goed beslagen ten ijs komen. En niet als dochter van… in het bedrijf komen. Daarom ben ik eerst begonnen met de opleiding tot plaatwerker. En mijn voorwaarde was dat ik het niet alleen ging doen. Zo kwam mijn jongere broer Gert – we schelen elkaar vijftien jaar – op den duur in beeld! We hebben ook een hele mooie verdeling gevonden. Hij is technisch directeur en ik draag de verantwoordelijkheid voor HR en financiën.”
Heleen: “Hoe gaat dat bij jullie eigenlijk?”
Alfons: “We hebben een team van vijf personen waaronder ook mijn vrouw. Je moet elkaar niet in de weg lopen, maar met een kleiner clubje is het wel lastiger om zaken af te bakenen. Ook loopt zakelijk en privé wel wat door elkaar omdat het bedrijf nu nog aan huis is gevestigd. Dan zit je bijvoorbeeld ook met elkaar aan de keukentafel te eten.”
Je zegt ‘nu nog aan huis gevestigd’. Er zijn dus plannen?
Alfons: “Een paar jaar geleden zijn we voorzichtig beginnen na te denken over nieuwbouw op een bedrijventerrein in de regio en nu hebben we besloten de stap te zetten. Er is dus wel goed over nagedacht. De keuze is gevallen op Raalte omdat daar veel bedrijven in de maakindustrie zijn gevestigd. En daar zit nog geen andere vergelijkbare onderneming.”
Een mooie stap. En een bevestiging van jullie huidige status.
Alfons: “Het past wel in de ontwikkeling. In het begin hadden we nog het gevoel dat we wel met z’n tweeën konden blijven. In de praktijk blijkt dan vrij snel dat je wel erg kwetsbaar bent. En als je om je heen kijkt, zie je nergens een iets grotere speler op dit gebied. Dus, dan liggen er kansen. Ja, de verhuizing naar Raalte voelt inderdaad als een nieuw begin.”
Hoe is dat bij Hoekman? Is er voldoende bedrijfsruimte?
Heleen: “We zijn hier actief vanaf 1992 en zijn langzaam uitgebreid. Nu zitten we wel in een fase dat het eigenlijk te klein is. Gelukkig kregen we twee jaar geleden de kans om een terrein met pand direct achter ons bedrijf te huren en dat hebben we nu zelfs gekocht. In het meest ideale scenario hebben we alles bij elkaar, maar er zijn nog geen concrete plannen om te verhuizen of te bouwen. Weet je, de aanrijroute met de N377 voor de deur is hier echt perfect. Bovendien is het ook goed om eerst te kijken hoe de kostenstijging bij onze toeleveranciers zich ontwikkelt.”
Dat is inderdaad één van de gevolgen van de coronapandemie. Wat is het effect van COVID-19 op jullie bedrijfsvoering geweest?
Heleen: “We hebben als directie vrij snel een paar scenario’s opgesteld voor de lockdownperiode en een briefing gehad met het personeel. De strekking was om alle orders in de pijplijn zo snel mogelijk weg te werken om ook direct te kunnen factureren. De schouders moesten er echt onder, want we hadden de uitzendkrachten uit voorzorg al naar huis laten gaan.”
Alfons: “Dus ook een voorschot genomen op wat ging komen?”
Heleen: Ja, dat klopt. Achteraf bleek het niet nodig, want een algehele lockdown bleef uit en we hebben gewoon kunnen doordraaien. We hebben geen NOW aangevraagd. Wel uitstel van belasting, maar we zijn nu weer helemaal bij.”
Alfons: “En geen uitval gehad qua personeel?”
Heleen: “Dat viel reuze mee. We waren dan ook vrij consequent. Bij gezondheidsklachten direct laten testen. En we hebben qua ICT alles uit de kast gehaald om medewerkers van kantoor de mogelijkheid te bieden thuis te werken.”
Alfons: “We deelden misschien dezelfde zorgen, maar thuiswerken was er in ons kleine team niet bij. Daarvoor hebben we op de werkplek zelf teveel contact met elkaar. Mede daarom waren we ook heel streng. Twijfel je over je gezondheid, dan direct testen. In dit wereldje heerst namelijk toch een cultuur van gewoon doorgaan. Overigens heeft corona ons veel goeds gebracht. De webshop draaide als een tierelier en vanaf dag 1 ging de omzet omhoog.”
Het succes van JRV Products zit ‘m met name in de automatiseringsslag die jullie hebben gemaakt?
Alfons: “Onze groei is echt gekomen door online te gaan. En de beslissing om website en online marketing niet zelf te doen, maar kennis van professionals in te huren. Het kost een klap geld, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug. We kunnen nu ook veel beter anticiperen omdat je meteen kunt meten welke producten het best scoren.”
Heleen: “Mooi om te horen. Eind 2019 hebben we onze website helemaal opnieuw ingericht en we bieden onze klanten ook de mogelijkheid om aanvragen online ‘in te schieten’ en dan wordt er direct een offerte gemaakt. Met dit niveau van automatisering benutten we onze bedrijfskansen optimaal, maar het is ook goed voor de uitstraling naar buiten. Zo ziet technisch personeel dat we ook investeren in ICT en automatisering en dat de metaal niet meer alleen ‘werken met de handen’ betekent.”
Heleen: “De ICT, dat is een kans een bedreiging tegelijk. We hebben niet zo lang geleden een flinke stroomstoring gehad. Dat heeft ons wel weer even flink aan het denken gezet en we hebben maatregelen genomen om het beter op te vangen.”
Alfons: “Als je het hebt over bedreigingen, dan vind ik de krapte op de arbeidsmarkt de grootste bedreiging. Kijk je naar het aantal reacties op onze laatste vacature, dan valt dat echt tegen.”
Heleen: “Het is inderdaad moeilijk om nieuwe kandidaten binnen te halen en dan moet je ze ook nog zien te houden.”
Alfons: “We proberen wel altijd wat aan de sfeer te doen. Ook straks in Raalte. Een eitje bakken tijdens de lunch of een ijsje uitdelen als het warm is. Kleine dingen, maar wel belangrijk.”