De afgelopen weken heb ik ontzettend veel cookies gezien. Cookies die wel mogen of cookies die toch weer niet mogen.
De discussie over cookies hangt samen met de AVG die sinds 25 van kracht is.
Het zal je vast niet zijn ontgaan! In de media werd veel aandacht geschonken aan de nieuwe wet, ook door commerciële partijen.
Ik vond het neigen naar bangmakerij. Maar toch is de wet zeker geen onzin.
Ga als ondernemer altijd zorgvuldig om met persoonsgegevens van (potentiële) klanten.
Een belangrijk kanaal waar je persoonsgegevens verwerkt is de website. Analyseer welke gegevens je, mogelijk onbewust, online verwerkt. Dit kan gaan om naam en e-mail. Maar ook om het IP-adres van je bezoeker of het gebruik van Google Analytics of social sharing knoppen.
Bij alle handelingen slaat je computer cookies op. Sinds de nieuwe wet moet je voor sommige cookies toestemming vragen aan de bezoeker. Voor functionele cookies niet. Deze cookies zorgen voor een goed werkende website en optimale ervaring voor de bezoeker. Bijv. het onthouden van je winkelmandje.
De cookies van Google Analytics zijn analytische cookies, maar door de data te anonimiseren hoef je aan de bezoeker geen toestemming meer te vragen. Zo blijft het aantal bezoekers op je website toch inzichtelijk.
Voor andere cookies moet je toestemming vragen van de bezoeker. Dit geldt veelal voor social sharing knoppen, maar ook het tonen van YouTube filmpjes. Deze platformen plaatsen tracking cookies, zodat ze jou kunnen herkennen wanneer je bent ingelogd op dat netwerk.
Onder ‘water’ gebeurt er dus veel op je website. Wees je er van bewust welke gegevens je verwerkt. Maar wees ook niet bang. Zo erg is het allemaal niet!
Bart Pronk
Bart Online