Marketing gebaseerd op data verhoogt het rendement van jouw organisatie. Hoe? Door sneller effectief te zijn, kosten te verlagen en de werkwijze te automatiseren en te optimaliseren.
Drie voorbeelden van data driven marketing:
- Een trouwe klant heeft in jouw webshop een bestelling gedaan voor een artikel en jij wilt ook de aanverwante artikelen aanbieden. Deze kunnen de klant namelijk interesseren, maar hij heeft zich niet voor jouw nieuwsbrief ingeschreven. Hoe breng je dit aanverwante product dan onder de aandacht? Door dynamic retargeting in te zetten! De klant ziet dan op andere websites namelijk de banner van jouw aanverwante producten.
- Je hebt een nieuwsbrief met 10.000 abonnees. De open-rate en click-rate bepaalt in belangrijke mate hoeveel bezoekers uit de nieuwsbrief je op jouw website kunt verwachten. Om dit te verbeteren, maak je drie test batches waarbij je drie keer 1.000 abonnees een andere versie (onderwerpregel en vorm van de inhoud) toestuurt. De versie met de hoogste score stuur je dan naar de 7.000 andere abonnees. Zo bereik je het optimale resultaat met jouw nieuwsbrief.
- Voor jouw zoekmachine-advertenties kun je geautomatiseerde keuzes toepassen. Hiermee kun je bijvoorbeeld automatisch de biedingen uitzetten of verlagen. Zo doe je geen onnodige bestedingen en kun je wachten tot de voorraad weer is aangevuld. Op deze wijze adverteer je een stuk effectiever.
Betere advertenties, meer conversies, lagere kosten en meer terugkerende klanten. Welke ondernemer wil dat nu niet?
Joost Hoogstrate
www.e-commercemanagers.com