Gordijnatelier Eldena draait op volle toeren met team van elf

“Het mooiste zijn de ingewikkelde opdrachten”

Jeanet Evers stráált, ze is dolenthousiast over haar werk. “Het mooiste zijn de ingewikkelde opdrachten”, lacht de ondernemer. “Schuine of ronde ramen bijvoorbeeld. Dan werk ik ze uit volgens een patroon, een mal. Uitdagend om te maken.”

In de Heinose onderneming Eldena maken ze gordijnen, vitrage, ingewikkelde gordijnen ook. Bedspreien, sierkussens, poefen, kussens voor op cruiseschepen. Een deel van het werk is geautomatiseerd, dat betekent dat machines het naaiwerk, meetwerk, of aftekenwerk doen. Het andere deel van het werk is handwerk. Ambachtelijk. Meten, knippen, naaien, zomen, plooien.

Jeanet en Bert Evers uit Hellendoorn hebben gordijnatelier Eldena in 2017 overgenomen en hun eigen werkwijze ontwikkeld. Ze doen geen zaken met particulieren, alleen b2b. Eldena’s klanten zijn met name (interieur)winkels en architecten, die aan hún klanten leveren. Een kijkje in de ‘zaal’, oftewel de bedrijfshal: Grote machines, kleine machines. De handen van een medewerker bewegen vakbekwaam over een lap stof. Ze vouwt de stof naar binnen en laat de naaimachine de stof ‘grijpen’ om een bijna onzichtbare zoom te naaien. Er blijft een onafgewerkt hoekje over. “Dat hoekje naaien we netjes met de hand dicht”, verklaart Jeanet. “Het moet perfect zijn.” Jeanet is heel secuur. “Maak gordijnen zoals je ze zelf thuis wilt hebben, dat vraag ik mijn medewerkers. Als er een naadje verkeerd zit, ga je je ergeren. We gaan voor perfectie. Zo werk ik zelf ook. Vanaf het begin al.” Dat begin is jaren geleden als Jeanet haar werkende leven begint, in loondienst. Als ze betrokken wordt in een groot project, start ze op haar zolderkamer met haar eigen business. “Ik was 35 toen ik voor mezelf begon”, vertelt Jeanet, nu 54. “Ik werkte vooral in de avonduren.”

Het liep uit de hand. De zolderkamer werd een schuur. Haar man Bert, die toen in de interieurbouw werkte, knikt enthousiast. “Ze was veel aan het werk. Eerst twee avonden per week. Toen meer. Op een gegeven moment was het niet leuk meer.” In 2017 kwam Eldena te koop. “Op dat moment wilde ik zelf net gaan uitbreiden”, zegt Jeanet. “Afweging gemaakt. We hebben dit atelier overgenomen inclusief de vijf personeelsleden. Snel daarna is Bert ook mee gaan werken.” Het atelier draait nu op volle toeren met een team van elf medewerkers. Jeanet: “Bij ons werkt het zo: we maken kennis met een klant, bespreken de wensen. De klant, bijvoorbeeld een architect of een woonwinkel, krijgt een inlogcode in ons systeem. Alle wensen komen in ons systeem. De klant levert de stoffen aan, we hebben geen eigen stoffencollectie. Doorgaans hebben we een week levertijd. Bert brengt de bestellingen weg. Daar zijn we ook streng in. Zelf afleveren. Geen bezorgdienst. We zorgen dat de gordijnen of andere bestellingen schoon, gestreken, in hoezen netjes worden afgeleverd.” Bert, die net zijn bedrijfsbus heeft beladen om het land in te gaan, vertelt verder: “Ik verzorg het contact met de klanten. Drie dagen per week breng ik de bestellingen rond bij klanten. Jeanet heeft hier de leiding en ik doe het klantcontact en de cijfers. Dat gaat prima. Thuis praten we nooit over werk, dat doen we alleen hier.

Eldena Gordijnatelier  |   L.J. Costerstraat 41   |  Heino   |   0572 391 116   |   atelier@eldena.nl   |   www.eldena.nl

 

Delen:

Deel dit artikel!