Regio heeft duidelijke boodschap voor de rest van Nederland:
Vrachtwagens van Auping uit Deventer die door het land rijden met reclame voor Salland op de achterkant. Raalte dat zich durft te profileren als dé evenementengemeente van Overijssel, misschien zelfs wel Nederland. Promotie van Salland als agrofoodgebied. Dorpswandelingen met een gids in iedere kern. Lege winkelpanden volhangen met mooie foto’s van de streek. Het zijn enkele voorbeelden die ter tafel komen als we een gezelschap ontmoeten dat een prominente rol heeft gespeeld in de realisatie van het ‘Salland Kompas’ Met deze strategische toeristische agenda (2019-2022) moet verder koers worden gezet naar een perspectiefvolle vrijetijdseconomie in Salland.
Perspectiefvol. Een prachtig woord met allerlei associaties als kansrijk en hoopvol maar tegelijk heeft het ook iets krampachtigs en zakelijks. Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat we de prachtige toeristische pijlers van Salland beter in de etalage zetten. En tegelijk die Sallandse bescheidenheid misschien ook maar eens in de ban doen. Want, in vergelijking met het trotse Twentse ros is Salland namelijk een makke pony. Wel een pony die, als het aan de betrokken partijen ligt, kan uitgroeien tot een steigerend paard.
We treffen deze ochtend Jacques van Loevezijn (wethouder vrijetijdseconomie gem. Raalte), Tamara Toering (merkleider Salland Marketing), Anne Marie van Oldeniel (vrijetijdscoördinator Salland Marketing), Peter de Graaf (eigenaar recreatiebedrijf De Maathoeve), Ted Westenenk (eigenaar vakantiepark Krieghuusbelten), Henk Marsch en Rita Quee (respectievelijk eigenaar en medewerker camping De Portlander), Ton Groot Beumer (voorzitter Ribs & Blues) en Ruurd Klaver (ambtenaar vrijetijdseconomie gemeente Raalte). Allemaal zijn ze voorzien van een mintgroene ambassadeurs-pin met Salland er op. Het is een leuk item en het geeft een gevoel van verbinding en saamhorigheid.
En dat is precies wat de betrokken partijen – met de gemeente Raalte als aanjager – zoeken. “Anderhalf jaar geleden hebben we nieuw toeristisch beleid geformuleerd. In de basis is daarin aangegeven dat we de kracht van Salland erkennen en dat we partners moeten zoeken om het merk Salland aan te scherpen en te laden. Er is veel meer uit te halen. Zeker als je bijvoorbeeld kijkt welke stappen onze buren van het Vechtdal hebben gezet”, aldus Van Loevezijn.
Verslingerd aan Salland
De kreet waarmee toeristisch en recreatief Salland op pad gaat, wordt ‘Verslingerd aan Salland’. Het is een mooie verwijzing naar de slingergedachte die is voortgekomen uit het Economisch Werkatelier in de gemeente Raalte in 2016. Daar is al de intentie uitgesproken dat overheid (lees: gemeente), bedrijfsleven en de samenleving meer moeten samenwerken om de regio beter op de kaart te zetten en nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Bijvoorbeeld gericht op de combinatie stad-platteland “Het Salland Kompas is dus niet het verhaal van Salland Marketing, maar iets dat we met z’n allen van onderop op- en uitbouwen. Met onze eigen ondernemers en inwoners!”, stelt Toering nadrukkelijk.
De ‘Slinger van Salland’ is volgens Van Oldeniel en Groot Beumer een mooi voorbeeld. “Dit zijn kleine fietsrondjes die ook in één grote ronde samen te voegen zijn. Het wordt gekoppeld aan ondernemers en iconen van de dorpen en de streek. De grote meerwaarde is dat nu eens niet wordt gekeken wat de verschillen zijn, maar wat ons samenbrengt. We zijn allemaal Sallanders en het is tijd om duurzame verbindingen te smeden. Tussen gemeenten en ondernemers en ook onderling. Samen!”
Marsch en Quee van camping De Portlander laten zich dat geen twee keer zeggen. “We zien goede kansen om vernieuwende verbindingen te leggen tussen zorg en (verblijfs)toerisme. Salland biedt daarvoor uitstekende mogelijkheden.”
Door de ogen van de gast
Peter de Graaf, samen met vrouw Agnes eigenaar van De Maathoeve en gastheer van deze ontmoeting, heeft wel een idee waar het naar toe moet. “De toerist wil tegenwoordig worden vertroeteld!” In de praktijk betekent het dat een overnachtingslocatie in Salland niet alleen een bed en een ontbijt aanbiedt, maar nog meer meedenkt om de toerist te ontzorgen. “Kijk eens door de ogen van de gast. Waar heeft hij/zij behoefte aan. Dat is een goed begin”, aldus De Graaf. Het moet dus toe naar volledige arrangementen. Met Pinksteren bijvoorbeeld een fiets aanbieden of taxivervoer regelen als jouw gast naar Ribs & Blues wilt.
Wil je meer weten over de ‘Salland Kompas’ of heb je ideeën, tips en suggesties om Salland als toeristische regio nog meer te promoten, neem dan contact op met Tamara Toering, merkleider Salland bij Salland Marketing, ttoering@sallandmarketing.nl.