Optimaal Groeien helpt bedrijven met strategische verbinding tussen sales en marketing
Komt er te weinig omzet uit jouw salesteam? Vind je het lastig om de juiste stappen te zetten qua (online) marketing of ben je nieuwsgierig hoe je bekender kunt worden bij jouw doelgroep? Het zijn verschillende hulpvragen, maar je kunt ze in Salland bij één bedrijf neerleggen: Optimaal Groeien in Raalte. “Wil je groeien, dan moet je eerst vaststellen waar het zand in de machine zit”, stelt eigenaar Stefan Kelderman.
Wie binnenstapt bij Optimaal Groeien ziet overal teksten hangen. In onze spreekkamer blijkt het te gaan om de visie van het bedrijf: ‘we willen de toekomst van bedrijven mooier maken door ze wereldwijd te begeleiden naar hun stip op de horizon’. Het mooie is dat uit een sessie met het Raalter bedrijf toch een andere stip op de horizon naar boven kan komen dan je had gedacht. “Sommigen roepen dat ze hoger in Google willen komen, anderen willen meer leads. Dat kunnen we dan als uitgangspunt nemen en vervolgens beginnen we te graven. Waarom wil je beter worden gevonden of waarom wil je meer leads? Het draait namelijk om het doel erachter. Wij proberen een reële doelstelling naar boven te halen die past bij de ondernemer, het bedrijf en de ambities. En heel eerlijk: alleen als je marketing en sales ziet als middelen die je strategisch met elkaar moet verbinden, kun je optimaal groeien.” In Nederland willen we op iedereen graag een labeltje plakken. Je bent een marketingbureau of je bent een bureau dat ondersteuning biedt op het gebied van sales en verkooptrainingen geeft. Kelderman is wars van hokjes, gooit zijn achterste graag een beetje tegen de krib en gaat juist voor de combinatie. “Daar ligt ons onderscheidend vermogen”, weet Kelderman die goed kan leven met de omschrijving ‘growth agency’.
“We verbinden marketing, sales en branding. Zie ons dus vooral niet als de snelle jongens die de mooiste website met het beste resultaat garanderen. Dit soort bedrijven verkloten de markt. Wij zijn meer een alles-in-één groeipartner die juist met een plan van aanpak werkt. Bij ons krijg je de beschikking over een team met allerlei specialisten. We kweken vertrouwen zodat onze klanten de overtuiging hebben dat ze bij ons aan het goede adres zijn. En uiteindelijk hopen we daarmee de gewenste langetermijnrelatie te realiseren. Garanties kunnen we niet geven, maar we weten dat onze filosofie werkt. Duur? Niets doen of alleen marketing zonder sales of branding gaat je juist meer kosten.”
De ideale klant is lastig te omschrijven. Het zit ‘m volgens hem namelijk niet altijd in het aantal medewerkers. Wel is hij overtuigd dat Optimaal Groeien het best tot zijn recht komt bij de zogenaamde scale-ups. Bij voorkeur gaat het om bedrijven met een ondernemer aan het roer. Iemand die begrijpt dat marketing zonder sales niets waard is en andersom. Wanneer dit wordt uitgedrukt in groei kun je denken aan bedrijven met een huidige jaaromzet van minimaal 1.000.000 euro. “Dit zijn bedrijven die hun sporen hebben verdiend. Die al ondernemerschap hebben getoond, processen hebben geïmplementeerd en over voldoende ambitie beschikken om de stap naar een omzet van 5.000.000 euro te maken”, aldus Kelderman die na ieder gesprek met een potentiële nieuwe klant dan ook een groeianalyse maakt.
Bedrijfsmotto
De Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey zei het ooit al: ‘The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply’. Oftewel: we luisteren omdat we antwoord willen geven, niet omdat we iets willen begrijpen’. Het is een les die ze bij Optimaal Groeien ook wel aan de wand kunnen hangen. Deze boodschap is zo ongeveer tot bedrijfsmotto verheven. “Als de klant praat, begrijp je snel wat zich bewust afspeelt. Maar door goed te luisteren, komt boven tafel wat er onbewust speelt. En daar kun je net zo veel, zo niet meer, mee.”
Hetzelfde beeld kun je soms projecteren op de grotere bedrijven met zowel een verkoopteam als een marketingafdeling binnen de gelederen. Die twee leven nog wel eens op gespannen voet met elkaar omdat ze een verschillende visie hebben en anders denken over de weg om de gestelde ambitie(s) waar te maken. “Wij helpen graag bij die ondernemersreis. Door nuchter, eerlijk en transparant naar zaken te kijken, het zand uit de machine te halen en in verbinding met elkaar te werken aan één gezamenlijk doel!”
Optimaal Groeien | Boeierstraat 9 | Raalte | 0572 700 246 | info@optimaalgroeien.nl | www.optimaalgroeien.nl