“Een weg terug is er niet, een weg vooruit wel!”

5 vragen aan … Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions

Wanneer je naar de grote vraagstukken van deze tijd kijkt, overvalt jou vast ook wel eens het gevoel of er nog wel een weg terug is. Klimaatcrisis, pandemie, armoede, sociale misstanden; je vraagt je af of we het ooit nog kunnen uitbannen. Ook Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions gaat deze vraagstukken niet oplossen. Wel is het in zijn visie mogelijk een weg door de vraagstukken te vinden. Het antwoord? Technologie!

Een relatief jong vraagstuk en een zelfverzekerd antwoord hierop, dat vormt de basis van Nijenhuis Truck Solutions. Nog niet zo lang geleden opgericht door Johnny Nijenhuis die hier zijn liefde voor zware machines en nieuwe technologieën, kennis van rollende kapitaalgoederen en zijn wens om bij te dragen aan een mooiere wereld weet te combineren. Zijn specialisme? Zero-emissie oplossingen voor trucks.

De openingszin op jouw website is: ‘In 2035 wordt er geen dieseltruck meer verkocht’. Dat is nogal een forse binnenkomer.

“Ja, dat is een grote uitspraak maar wel eentje die ik goed kan onderbouwen. Ik koppel mijn praktische kennis aan wetenschappelijk onderzoek en toets dat ook voortdurend. Ik durf echt wel te zeggen dat ik een expert ben op dit gebied, en niet alleen omdat er geen concurrentie is. In dit jonge vraagstuk heb ik de data en oplossingen en ik koppel de wensen van de vervoerders aan de conclusies van de wetenschappers. Ik weet die brug te slaan en heb daar een goed verhaal over.”

Dat maakt nieuwsgierig. Wat is precies het vraagstuk waar jij je mee bezig houdt?

“Op de klimaattop van Parijs in 2015 en recentelijk in Glasgow zijn duidelijke ambities gesteld. Zo brengen alle landen hun emissies terug naar nul. Dat is een uitdaging voor de Nederlandse samenleving en het zware transport in het bijzonder. We staan aan het begin van deze transitie voor het vrachttransport, maar het is van belang dat bedrijven zich nu al voorbereiden. In de sector is veel scepsis. Er wordt gedacht dat vrachtwagens niet op elektriciteit of waterstof kunnen rijden. Dat er geen batterij is die de capaciteit van een vrachtwagen kan ondersteunen en dat het netwerk hier niet op is berekend. Natuurlijk zijn er nog veel hindernissen te nemen, maar ik vertel een bedrijf graag dat zij deze overstap wél kunnen maken. Een weg terug is er niet, een weg vooruit wel!”

Betekent dit dat jij bedrijven vertelt hoe zij moeten voorsorteren op deze transitie en toch overeind kunnen blijven?

“De marges in de wereld van het transport zijn heel klein. Iedere investering die verder ligt dan deze maand of dit kwartaal is onoverzichtelijk. Hoe er over vijf of tien jaar een wagenpark moet staan dat voldoet aan de eisen, is dan ook moeilijk voor te stellen. Het gaat gepaard met meer vragen dan alleen de aanschaf van een elektrische truck. Ook de laadinfrastructuur levert hoofdbrekens op. En er moet ook nog wat worden verdiend. Als een zero emission truck niet goedkoper kan rijden dan een dieseltruck is het niet interessant.”

Je bent spreker, geeft masterclasses en je zit aan tafel om ondernemers te adviseren. Wat is jouw boodschap?

“Het is mogelijk en de ontwikkelingen gaan heel snel! Zero emission trucks worden goedkoper om te rijden dan diesels. En de publieke (laad)infrastructuur wordt gerealiseerd. Het is aan de transporteur om zich voor te bereiden op deze transitie en mee te bewegen! Doe je dat niet, dan doet de concurrent het wel.”

Kom je alleen bij bedrijven met enorme wagenparken over de vloer?

““Nee, ook kleinere bedrijven krijgen hiermee te maken. Vanaf 1 januari 2025 stellen minimaal dertig steden een zero-emissie zone in. Je komt die zone niet meer binnen met een gewone verbrandingsmotor. Ook de schilder met z’n bestelbusje niet!”

Delen:

Deel dit artikel!