Een graantje meepikken van elkaars ondernemerskwaliteiten

“We hebben in ieder geval één ding gemeen”, grapt Gerrit Middendorp ergens in het gesprek. “De basis van onze beide bedrijven is water.” Daar valt geen speld tussen te krijgen. Zonder water kan zijn Autowas-Centrum Raalte niet bestaan, maar voor Marijn Kroon en Arnoud Pijpker van DAVO Bieren, Stadsbrouwerij en Proeflokaal is het ook een levenselixer.

Middendorp drinkt bij gelegenheid wel eens een biertje, maar in de persoonlijke hitlijst qua alcoholische versnaperingen moet het toch wel een aantal andere drankjes voor zich dulden. Toch laat hij zich de Surf Ale (6,4%) na afloop van het gesprek uitstekend smaken. “Ja, je kunt het glas best rondwalsen. Je krijgt hetzelfde effect als bij wijn. De smaken komen beter tot hun recht”, geven Pijpker en Kroon aan die zichzelf laven aan de eigen Weizenbock (8,8%) en een Imperial Saison (9%).

Het is 5,5 jaar geleden dat het kwartet Arnoud Pijpker, Frits Lutgerink, Jos Schmitz en Marijn Kroon als DAVO zijn eerste bier presenteerde. Ze houden nu domicilie in de oude fabriek aan de Sluisweg in Deventer waar vroeger houten molens werden vervaardigd en waar ook nog graanmachines hebben gestaan.
De industriële look and feel is behouden en het proeflokaal is een echte blikvanger geworden. Inmiddels kunnen ze allemaal wel een biertje brouwen, maar met zijn vijftien jaar ervaring is Arnoud de hoofdbrouwer. “Eten en drinken staat tegenwoordig veel meer in de spotlights. Tien jaar geleden dronk iedereen pils en nu wordt op een andere manier naar bier gekeken.” De eigenaar van Autowas-Centrum Raalte (AWCR) haakt aan. “Dat klopt. Ik ken een verzamelaar die veel Europese ruilbeurzen en brouwerijen bezoekt. Uitsluitend voor zijn bierviltjesverzameling. Hij is een van de grootste verzamelaars van Europa.”

Belevingswereld

In de basis beschikt DAVO over vier eigen bieren, maar in het proeflokaal zijn er momenteel negen verkrijgbaar. “We gaan met de seizoenen mee”, stellen de eigenaren die ook landelijk zeer behoorlijk scoren. Vorig jaar behaalde het bockbiertje een zilveren waardering tijdens de Beste Bockbier verkiezing en dit jaar kreeg de triple de bronzen medaille tijdens de Dutch Beer Challenge. Middendorp kijkt ondertussen met verbazing om zich heen. Alles is open en transparant. Als je in het proeflokaal een biertje probeert, kun je de brouwer aan het werk zien. “Het is een complete belevingswereld.”

DAVO: Hoe is dat in een autowascentrum?
AWCR: “Het is heel lastig om bij ons een bepaalde sfeer te creëren. Onze bezoekers willen ook niet langer dan noodzakelijk worden vastgehouden. We hebben wel eens gedacht aan een kopje koffie terwijl je door de wasstraat gaat, maar dat kan ook zo’n gesmeer worden als je er weer uit moet rijden. Mochten er klanten chagrijnig binnenkomen, zorgen wij dat ze in ieder geval weer met een smile naar huis gaan. Wij noemen dit ontzorgen.”
Marijn: “Ik ben wel eens bij een carwash geweest waar je bij vertrek jezelf weer in de spiegel ziet. Compleet met een promotietekst van het bedrijf. Ideetje?”

SOM: Wat is de gemene deler in jullie ondernemerschap?
DAVO: “Misschien wel dat je durft te ondernemen. In onze branche vind je natuurlijk een aantal gelukszoekers, maar er vindt een schifting plaats op basis van kwaliteit. Dat is het basisprincipe en dat geeft je de plek die je verdient.”
AWCR: “Inderdaad is het voor mijn gevoel kwaliteit. Bij het wassen en poetsen van auto’s draait het ook kwaliteit. En dat bepaalt welke plek je inneemt. In elke branche heb je drie soorten ondernemers. Wil je tot de top behoren, dan krijg je wat terug. Ga je op in de grijze massa, dan ben je de eenheidsworst en bij low budget lever je in op kwaliteit. Kies maar waar je vindt dat je thuishoort.”

AWCR: Kun je hier van leven? Wat is het verdienmodel?
DAVO: “Ja, we kunnen er met 3,5 personen van leven. En dat is eigenlijk best snel gegaan. We zijn in korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in de stad. Nu moeten we er ook voor gaan zorgen dat we één van de toonaangevende brouwers van Nederland worden. En als die bubbel van speciaal bier ooit mag knappen, moeten we ook verder.”

SOM: Nemen jullie wel vaker een kijkje in de keuken van een ander?
AWCR: “Ik heb het altijd veel gedaan en blijf het leuk, leerzaam en interessant vinden. Elk bedrijf kan aanknopingspunten opleveren om jouw onderneming te verbeteren. Voor tachtig procent verlopen zaken veelal hetzelfde, maar die twintig procent bestaat uit dingen die jezelf anders zou doen of die je op ideeën brengt.”
DAVO: “Het is inderdaad gezond om bij anderen te kijken. Vaak is het bij ons wel gerelateerd aan bier. Zo doen we ieder jaar een brouwtrip om ons in een bepaald bier te verdiepen. Daar worden we dan wel heel enthousiast van. Voor de rest ontbreekt het helaas vaak aan tijd.”

Delen:

Deel dit artikel!