“Een avontuur om ondernemer te worden? Nee, ik kreeg gewoon de kriebels!”

Kunstzinnige Kelly van Rossum van De Oplichterspraktijk volgt het liefst haar gevoel

Het was wel een keer te verwachten. Dat ene telefoontje van iemand die kenbaar maakt problemen te hebben met de naam van haar onderneming. In dit geval omdat hij zelf slachtoffer is geworden van oplichterspraktijken. Kelly van Rossum was even verrast, maar wist zich snel te herpakken. Ze probeerde de man in kwestie uit te leggen dat de naam van haar bedrijf heel letterlijk moet worden genomen, maar er was geen praten aan. “Tja, het is niet anders. Ik hou wel van op het randje. Het is een naam waar je niet omheen kunt. De postbode vroeg zich bij de eerste pakketjes ook al af wat ik toch in vredesnaam van plan was…”  

De conclusie is dus heel duidelijk: het is beter dat ze over je kletsen dan dat ze je naam niet kennen. Het tekent waarschijnlijk ook wel de eigenzinnigheid van de opr(l)ichter. Maar die eigenzinnigheid is juist haar grootste drijfveer. Samen met haar passie en creativiteit. “In dit werk komen mijn liefde voor licht, kleuren, kunst en knutselen bij elkaar.” 

Kunstwerkjes

De Oplichterspraktijk is dus de naam van het bedrijf én het is letterlijk de creatieve ruimte waar Kelly de mooiste handgemaakte LED Neon oplichters creëert om interieurs (zowel zakelijk als particulier) en etalages te verfraaien en op- c.q. uit te lichten. Als we haar spreken is ze bijna aan het einde van haar zwangerschapsverlof. Tot het moment van haar verlof werkte ze nog 36 uur in loondienst, maar na die periode keert ze voor 24 uur terug bij het bedrijf in online marketing. Ze is vooralsnog blij met de combinatie. “Het creatieve zit gewoon in me. Als kind al. Ik loop altijd rond met duizend en één ideeën in mijn hoofd, dus daar moest ik ook wel iets mee doen. Al is het tegelijk ook mijn valkuil, want je blijft schipperen wat je wel en niet moet oppakken.”

Het mooie van de combinatie eigen business-loondienst is natuurlijk dat het risico beperkt is. Dus, hoewel we de Twentse met Sallandse roots duidelijk kunnen omschrijven als een vrije geest, is ze wel voorzichtig geweest met haar eerste schreden op het ondernemerspad. “Het is bij mij echt ontstaan vanuit hobby. Ik ben er voor het eerst mee in aanraking gekomen tijdens een reis door Nieuw-Zeeland. Toen dacht ik bij mezelf ‘dat kan ik ook!’. In coronatijd, halverwege vorig jaar, besloot ik er een bedrijf van te maken. Een avontuur? Nee, eigenlijk niet, ik kreeg gewoon de kriebels. Zeker nadat iedereen na mijn eerste producties van alles ging delen op social media. Toen landde het echt en wist ik: dit kan echt iets worden!”

Als ze iets moet aangeven waarop ze zich in het begin verkeken heeft, dan is het wel de hoeveelheid tijd. “Dat begint al met het materiaal. In mijn onschuld meldde ik me eerst bij een bouwmarkt, maar daar konden ze niets voor me betekenen. Het was een zoektocht van een jaar, maar uiteindelijk heb ik een netwerk om me heen gebouwd van leveranciers die allemaal uit de streek komen. Hoe leuk is dat!”, vertelt de enthousiaste jonge ondernemer die haar geheimen natuurlijk niet prijsgeeft. Alleen dat het hier gaat om de duurzame variant van ledverlichting. Gemaakt van siliconen en daarom buigzaam.

Met het juiste materiaal kon ze eindelijk aan de slag. De meest prachtige kunstwerkjes kwamen uit haar handen. Maar… “Ik was er veel te lang mee bezig. Ik neem niet gauw genoegen met een bepaald resultaat. Leg de lat altijd hoog. In die beginperiode heb ik wel vaak gedacht dat het toch niets wordt als weer eens iets niet uitpakte zoals het zou moeten. Het is gewoon vaak op je bek gaan. Dat brengt je waar je wezen moet. De passie overleeft.”

De Oplichterspraktijk

Leermoment

Terugblikkend was het waarschijnlijk haar belangrijkste leermoment. Net als de wake-up call over haar tarieven. “Het vragen van een bepaalde prijs. Dat is echt wel een dingetje. Bij de eerste opdracht had ik werkelijk geen flauw benul wat ik moest vragen. Heb ik maar 150 euro gedaan. Als je dat terug gaat rekenen naar een uurtarief… Je moet tot de ontdekking komen wat je waard bent. Nu weet ik dat de kwaliteit van het werk goed is en dan kun je ook meer vragen. Bovendien heb ik nu net als ieder ander ook te maken met de stijging van energie en grondstoffenprijzen.”

De ervaring leert ook dat bedrijven en particulieren hun portemonnee trekken voor een uniek staaltje oplichting. En dat degene die het echt goedkoop wil hebben zich via de digitale snelweg wel in China meldt. Dat is één van de conclusies die ze na een jaar ondernemerservaring wel durft te trekken. Waar het in de komende jaren naar toe gaat, weet ze nog niet goed. “Ik ben een startup, maar heb zeker plannen om dit verder uit te breiden..”

SOM’s Starter

De een heeft een diepgewortelde behoefte om op eigen benen te staan, terwijl de ander noodgedwongen voor zichzelf begint omdat hij/zij thuis is komen te zitten. De een heeft zich al jaren voorbereid op die belangrijke stap, een ander ziet ineens een gat in de markt en handelt in een opwelling. Kortom, starters zijn er in vele soorten en maten. SOM zoekt iedere editie een ondernemer op die recentelijk voor zichzelf is begonnen en dus van alles kan vertellen over de eerste mooie stapjes én valkuilen van het ondernemerschap. Voor deze editie steken we de grens over tussen Salland en Tukkerland. Net buiten Hellendoorn (Hulsen) spreken we met Kelly van Rossum van De Oplichterspraktijk.

Delen:

Deel dit artikel!