Eigenlijk is het vrij bijzonder dat Etienne Journée de deuren van 2Jours opent voor een interview. Niet omdat hij niet gastvrij is – integendeel zelfs! – maar vooral omdat hij een typische Sallandse ondernemer is. Bescheiden. Liever niet op de voorgrond. En hij schreeuwt zéker niet van de daken hoe goed ‘ie het doet. Etienne zal het zelf dus niet zo snel zeggen en dus doen wij het wel: 2Jours gaat als een speer. En dus is het hoog tijd om de succesfactor te gaan ontrafelen.
Etienne en zijn team hebben het met hun bedrijfspand aan de Vrieswijk in Raalte behoorlijk goed bekeken. Niet alleen omdat het een prachtig, modern pand is, maar zeker ook omdat het bedrijf vanaf de N35 niet te missen valt. Die dagelijkse file in de ochtend- én avondspits richting kruispunt Bos is wat dat betreft toch nog ergens goed voor… “Eigenlijk wilden we niet weg uit Broekland, maar de verhuizing naar Raalte heeft ons zeker goed gedaan”, zo vertelt Etienne terwijl hij ons naar een hypermoderne vergaderruimte leidt. “De zichtlocatie is natuurlijk perfect, maar daarnaast merken we ook wel dat een pand met wat meer uitstraling toch meer en grotere bedrijven aantrekt.”
Wie in het pand rondkijkt, kan zich moeilijk voorstellen dat 2Jours ooit begon aan een simpele keukentafel in Broekland. En officieel begint het verhaal zelfs nog een stuk langer geleden. “De opa van mijn vader had een bouwbedrijf. Die ging vervolgens van generatie op generatie en zo kwamen mijn vader en oom aan het roer”, zo blikt Etienne terug. “In de jaren tachtig ging het door de crisis helaas mis en dat resulteerde in een faillissement.” Vader Journée wilde niet verder als aannemer, dus hij besloot wat anders te gaan doen. Hij werkte een tijdje bij een bedrijf dat calculatiesoftware maakte voor bouwbedrijven, daarna begon hij zijn eigen calculatiebureau. “Hij had veel ideeën om makkelijker, sneller en efficiënter te kunnen calculeren en zo bouwde hij zelf al van alles in Excel. Al snel merkte hij dat veel aannemers behoefte hadden aan wat hij had gemaakt. Hij gaf zijn Excel-document weleens weg, maar dat bleek lastig. Als je ook maar íets verandert, werkt er helemaal niks meer. Zo ontstond het idee om software te gaan ontwikkelen waarmee ook andere mensen geholpen zouden zijn.”
Ontwikkelen, testen en ontwikkelen
Etienne zelf belandde vervolgens ook in het calculatiebureau. In eerste instantie hielp hij zijn vader alleen in de avonduren met wat calculaties, maar op een gegeven moment gingen vader en zoon samen verder. “Met calculeren, maar het idee om calculatiesoftware te ontwikkelen was er ondertussen nog altijd. Verschillende pogingen en samenwerkingen met programmeurs liepen echter op niks uit”, zo vertelt Etienne. “Toen kreeg ik heel toevallig een zwager die programmeur was, Marcel. Hij ontwikkelde wat mijn vader in zijn hoofd had. De meeste software richtte zich specifiek op Windows, maar mijn vader wilde juist een online applicatie. Dat was best uniek, want in die tijd was het internet natuurlijk nog niet zo stabiel. In een periode van zo’n twee jaar bleven we ontwikkelen, testen, verder ontwikkelen en weer testen. Voor ons was het daarin heel duidelijk: we brengen pas iets op de markt als we zéker weten dat het werkt zoals wij dat willen. Dat was best een intense tijd, want mijn vader en ik moesten voldoende calculeren om drie gezinnen te onderhouden. We hoorden vaak: ‘Stop er toch mee! Het kost veel geld en het levert niks op.’ Maar wij geloofden erin. In 2006 brachten we onze eigen online calculatiesoftware officieel op de markt.”
Gazelle-award
Vanaf dat moment volgde 2Jours de lijn van de gestage groei. In het eerste jaar had het bedrijf drie nieuwe klanten, een jaar later kwamen er zes bij. Via mond-tot-mondreclame verspreidde de software zich steeds verder. Een heel belangrijk moment in de groei ontstond vervolgens puur toevallig. Raab Karcher, toen nog onderdeel van het Franse Saint-Gobain, kwam namelijk langs. “Ze hadden een bijeenkomst gehad en daar waren calculatiepakketten ter sprake gekomen. Eén van hun jongens uit Raalte kende ons en tipte zijn werkgever. Na één bezoekje en het zien van onze software waren ze overtuigd”, zo glimlacht Etienne. “Er ontstond een hele mooie samenwerking waarin zij ons pakket onder hun label hebben uitgebracht. Binnen no time hadden we driehonderd klanten extra, maar tegelijkertijd deed het ook heel veel voor onze naamsbekendheid.”
Door een overname is de samenwerking met Raab Karcher inmiddels gestopt, maar daarmee stopte de groei van 2Jours zeker niet. Integendeel zelfs, want er ontstonden juist weer heel veel nieuwe kansen. “Die samenwerking heeft ons absoluut een boost gegeven, maar voor ons was het ook wel goed om ons weer los te maken”, zo stelt Etienne. “We werden namelijk steeds meer gezien als een pakket dat alleen met Raab Karcher iets kon, terwijl we juist met alle leveranciers kunnen koppelen. Inmiddels zijn we gelinkt aan de tien grootste bouwleveranciers. Zo kunnen we in principe alle bouwbedrijven van Nederland makkelijk bedienen. Op dit moment staat de teller op zo’n 1500 klanten en meer dan 7000 gebruikers.” De groei van 2Jours bleef niet onopgemerkt, want het bedrijf werd in 2016, 2017, 2018 én 2024 beloond met een FD Gazelle-award. Deze prestigieuze ondernemersprijs van het Financieele Dagblad wordt uitgereikt aan ondernemingen die de voorgaande drie jaar een minimaal twintig procent in omzet zijn gegroeid én het laatste jaar winstgevend hebben afgesloten. “Een hele mooie waardering”, zo klinkt het bescheiden. “Het is toch een teken dat je goed bezig bent.”
Bij geen enkel bedrijf is het alleen maar rozengeur en maneschijn en zo ook bij 2Jours niet. Want een groeiend bedrijf is hartstikke mooi, maar tegelijkertijd komen er natuurlijk ook uitdagingen bij kijken. “Er is de afgelopen jaren natuurlijk wel heel veel veranderd ja”, zo lacht Etienne. “Ik heb het heel lang alleen met Marcel gedaan en wij waren zo op elkaar ingespeeld. Ik kan niet programmeren en Marcel niet calculeren, dus we hadden elkaar nodig om tot het beste product te komen. Ik hoefde hem maar aan te kijken en hij wist wat ik bedoelde. Zo simpel was het. Marcel is onlangs gestopt en dus is er tegenwoordig heel veel anders. Ik sta opeens alleen aan het roer, maar je hebt ook te maken met véél meer collega’s. We zijn niet meer die paar man aan een keukentafel, er staan negentien man op de loonlijst. En daar komen natuurlijk andere zaken bij kijken. Je moet namelijk iedereen meekrijgen.” Etienne pauzeert even, denkt na en speelt met het koffiekopje op tafel. “Kijk, ik snap het product heel goed en ik weet precies wat ik daarin wil, maar het managen past minder goed bij me. Toen ik merkte dat ik amper nog bezig was met ons pakket, hebben we besloten om een bedrijfsleider aan te nemen. Zo is alles goed geregeld voor de collega’s en kan ik me weer meer richten op datgene waar ik het meest blij van word: ons product.”
Toegevoegde waarde
Gelukkig voor Etienne staat dat product als een huis, maar dat betekent zeker niet dat 2Jours stil blijft staan. Want waar het begon met alleen calculatiesoftware, voegde het bedrijf meer en meer functionaliteiten aan hun pakketten toe. “Naast het calculeren kun je bijvoorbeeld ook project- en personeelsplanningen maken, is er een facturatiemodule en een koppeling met boekhoudpakketten”, zo vertelt Etienne. “We willen het natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken voor onze klanten, maar voor ons staat één ding wel voorop: het moet simpel blijven. We kiezen daarom ook heel bewust voor een product dat staat zoals het staat. Natuurlijk mogen bedrijven met ideeën en vragen komen, maar daarin maken we wel keuzes. Wij denken altijd; is dit ook een toegevoegde waarde voor onze andere klanten? Want als wij iets toevoegen, is dat voor iedereen. En soms is de conclusie ook: dit doen wij niet. Dat wordt juist gewaardeerd.”
Door waar nodig ook ‘nee’ te verkopen, kiest 2Jours heel bewust voor kwaliteit boven kwantiteit. En daarmee gaat Etienne verder op de weg van z’n vader: “Je moet er echt iets aan hebben, anders kun je het beter niet verkopen.” Etienne grijnst: “Daarin zijn we misschien wel heel Sallands ja; we hebben een hekel aan gebakken lucht. Wij geloven dat onze software bouwbedrijven echt verder helpt. Het scheelt namelijk zoveel tijd. Mensen vragen weleens; ‘Ja leuk, maar wat kost het wel niet?’ Dan zeggen wij altijd: ‘Wat levert het op?’ Wij geloven dat het zo’n vijftig tot zeventig procent in tijd kan schelen. En wij kunnen het weten, want we zijn zelf altijd blijven calculeren. We willen namelijk feeling houden met onze eigen software. Je kunt iets maken waar een ander iets aan heeft, maar je weet pas écht wat de problemen zijn als je er zelf tegenaan loopt. Doordat wij onze eigen software dagelijks gebruiken, weten we precies wat de klant ervaart. Als er iets in het werkveld verandert, kunnen wij meebewegen.” Dat meebewegen blijft 2Jours lekker doen, want ideeën zijn er nog genoeg. “De jongens worden soms helemaal gek van mij, want dan kom ik weer mega enthousiast binnen omdat ik iets nieuws heb bedacht”, zo lacht Etienne. “Ik heb zoveel ideeën voor dingen die we nog kunnen maken. Dat is een lopend proces. Als het één klaar is, zie je ergens anders weer mogelijkheden. Als we dat allemaal nog willen uitwerken, zijn we de komende tien jaar nog lang niet klaar, haha! We gaan zeker lekker verder, maar ook hierbij geldt: niet te snel. Rustig en gestaag vooruit.”