Tegenwoordig stelt het niets meer voor om zelf een website te bouwen als ik de radio- en tv-spotjes van Weebly en Wix mag geloven. Met de voorgeïnstalleerde thema’s en met een drag-and-drop page builder heb jij binnen no-time een ‘gratis’ website gebouwd. Zonder enige kennis van techniek.
Is dit beeld echt zo rooskleurig? Nee.
De realiteit van een zelfgemaakte website is vaak verre van ideaal. Vaak schiet een zelfgemaakte website het doel volledig voorbij, omdat het thema te veel mogelijkheden biedt. De vorm wordt vaak bepaald door eigen smaak, waardoor de website niet aansluit bij de gewenste doelgroep. Met als resultaat dat de website een kermis is aan kleuren en complexe effecten. Familie en vrienden bewonderen deze complexiteit misschien, maar jouw potentiële klanten waarderen eenvoud.
Naast vorm speelt inhoud een zeer belangrijke rol of een website succesvol is. Teksten worden door bedrijven vaak uit eigen perspectief geschreven en niet vanuit het perspectief van de klant.
En uiteindelijk kost het toch (te)veel tijd en frustratie om een website in te richten. Die tijd kan je beter besteden aan dingen waar jij plezier in hebt en waar jij goed in bent. Toch?
Wanneer jij een succesvolle website wilt, komt er meer bij kijken dan even wat tekst en afbeeldingen plaatsen. Ook de techniek is ondergeschikt. De website moet een professionele uitstraling hebben die aansluit bij jouw doelgroep. Navigatie moet eenvoudig zijn. De website moet op mobiel werken, vindbaar zijn in Google, snel geladen worden en veilig zijn.
Realiseer je dat jouw website er niet voor jou is. De website is er voor jouw (potentiële) klanten.
Fijne feestdagen en op naar een mooi en succesvol 2018.
Bart Pronk
Bart Online