Alles draait om de magie van vertrouwen

Barbara Jansen is nu als communicatiestrateeg actief met Guts Communication

“Niemand lag met een slaapzak te wachten voor de Nissan Leaf. Wél voor de nieuwe Tesla”, roemt Barbara Jansen van Guts Communication het automerk. “Succesvolle merken als Tesla en Apple voeren geen grote reclamecampagnes.”

Hoe doen ze dat? “Zij doorbreken conventies door een product te brengen dat écht anders en beter is. In het geval van Tesla is de techniek essentieel, maar ook de overtuiging bij te dragen aan een betere wereld. Van betekenis zijn. Dat geloof en vertrouwen vloeit door in alles: bij (potentiële) klanten, maar ook bij medewerkers, leveranciers en uiteindelijk het grote publiek. Vertrouwen is een valuta.”

Kever van het dak

We steken enthousiast van wal, over het moeten hebben van een visie: ‘anders red je het niet’. Maar hoe zit het nu eigenlijk met Barbara zélf? De communicatiestrateeg werkt voor bedrijven die mee willen in de nieuwe tijd. “Het is leuk dat mensen mijn Guts-pand kennen van de kever op het dak. Maar na dertien jaar was het tijd voor verdieping”, legt ze uit. “Ik wilde mijn eigen kennis optimaal inzetten. Met een creatief en uitvoerend team was ik vooral veel tijd kwijt aan het management. Goed om meegemaakt te hebben. Met de verkoop van mijn bedrijf en pand, creëerde ik de ruimte om weer te doen waar ik écht gelukkig van word. Ik duik graag in complexe vraagstukken, onbekende materie, businesscases, organisaties, innovaties. Indien nodig sluit een expert uit mijn netwerk aan, passend bij de opdrachtgever.”

Het beste uit alles halen

“Wat ik nu wel kan en wat met een heel team niet kon, is zélf actief aan de slag met inhoud. Doorpakken Salland is een bijvoorbeeld. Een fantastische opdracht, waarbij ik het verschil kan maken voor onze regio. Ik heb al eerder aangegeven dat dat ook voelt als een persoonlijke missie. Daarnaast maak ik me sterk om organisaties te helpen om hun bestaansrecht helder te krijgen, te vermarkten en doeltreffend te communiceren. Waarom besta je als organisatie? Welke impact heb je? Wat is je betekenis voor anderen? Welke stip zie je op de horizon? Om jouw bedrijf betrouwbaar en herkenbaar neer te zetten en om klanten aan je te binden, is het noodzaak om je merkessentie scherp te hebben. Pas dan kun je het beste uit je bedrijf, mensen en vooral… jezelf halen.”

We blikken nog even terug naar het voorbeeld van Tesla. “Nieuwe technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat onze behoeften veranderen. Waar een auto eerst een statussymbool was, verschuift de behoefte nu van bezit naar gebruik. Mogelijk reizen we over een paar jaar via de hyperloop of vliegende auto. Samen! De samenleving is exponentieel veranderd door nieuwe technologische mogelijkheden die bovendien steeds beter betaalbaar zijn. Onze behoeften zijn compleet veranderd. We gaan ons op andere manieren organiseren.”
Het gaat om visie legt Barbara uit: “Ben jij nog van gisteren? Je whatsappt toch ook de hele dag? En niemand kijkt op als jij tijdens je werk, thuis de cv een standje ophoogt. Misschien ziet jouw vrouw nú, realtime, dat we op deze locatie zitten. Kortom, we evolueren behoorlijk mee. Zonder duidelijke visie is het onmogelijk om op nieuwe ontwikkelingen te anticiperen. Dan kom je er altijd achteraan en mis je het grote succes.”

Guts Communication
Raarhoeksweg 49
8102 SZ Raalte
0572 36 56 57
info@guts-communication.nl
www.guts-communication.nl

Delen:

Deel dit artikel!