Alles begint met een goed verhaal

Kinderen zijn er dol op. Met ingehouden adem luisteren ze graag naar spannende verhalen, maar laten we eerlijk zijn: ook volwassenen smullen ervan. Dat zie je duidelijk terug aan de populariteit van met name Instagram story’s. Maar ook Facebook en TikTok kennen de story. LinkedIn voorheen ook, maar die is er eind 2021 mee gestopt. Deze functie bleek voor dit zakelijke kanaal wat minder geschikt. Maar wie weet, het kan zomaar weer veranderen.

Wat zijn story’s en waarom zijn ze populair?

Social media story’s zijn hele korte foto- of videoverhalen die direct in het oog springen. Ze laten je ‘achter de schermen’ meekijken bij een persoon of bedrijf. Gewoon ‘just as you are’. Je geeft je volgers een leuke, informele indruk van jou, je bedrijf en je bezigheden. En dat werkt! Story’s zijn populair omdat het makkelijk, snel en effectief is. Je kunt mensen #taggen en een @locatie, gifje, poll of tekst aan je verhaal toevoegen. En sinds kort ook een link naar bijvoorbeeld je website. Je kunt zien wie je story bekijkt en desgewenst een berichtje sturen.

Mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig!

Maak daar gebruik van. Gluren bij de buren is leuk en op social media zitten veel ‘gluurders’. Pak ze met je verhaal en denk aan de kracht van herhaling. Als jij regelmatig langskomt met een story, blijf je steeds beter hangen. En zodra je doelgroep aan je lippen hangt, is de kans groot dat ze je gaan volgen en uiteindelijk klant worden.

Kort maar krachtig…

Story’s zijn maximaal 24 uur zichtbaar. Daarna verdwijnen ze. Je hebt dus weinig tijd om impact te maken. Gelukkig zijn er trucjes om je verhaal te kunnen hergebruiken:
– Sla je story op als ‘bericht’ en plaats het op je feed (je berichtenpagina).
– Je verhaal belandt ook in je ‘archief’. Handig als je het opnieuw wilt delen.
– Sla je story op als ‘hoogtepunt’ (de bolletjes bovenaan je Insta feed. Maak deze aan en geef het een onderwerp).
Als mensen daarop klikken worden je story’s dynamisch achter elkaar afgespeeld.

Story’s worden vaker bekeken dan een bericht op je feed. Maak er dus vooral gebruik van!

Judith Elissen
Social Media Salland

Delen:

Deel dit artikel!