Met tien miljoen profielen in Nederland is LinkedIn het meest invloedrijke, zakelijke, sociale medium voor businessmarketing en digitaal netwerken. Nicole van Druten van Mooi Geregeld is een expert in LinkedIn. Ze geeft workshops en trainingen, maakt profielscans of optimaliseert profielen of bedrijfspagina’s, en geeft strategisch advies over het gebruik van LinkedIn. “Veel ondernemers denken dat het gaat om berichten plaatsen, en klaar is Kees. Nee dus, want niet iedereen krijgt jouw berichten zomaar te zien.”
Wie krijgen dan wél jouw berichten te zien die je plaatst op LinkedIn?
“Wat denk je? Al jouw contacten die je hebt verzameld? Denk je? Nou, niet dus. Het hangt van het algoritme van LinkedIn af bij wie jouw post terechtkomt. De kans is dat maar tien procent van je netwerk jouw bericht te zien krijgt. Vervolgens hangt het ervan af hoe jouw netwerk daarop reageert. Dan bepaalt LinkedIn of dat wat je gepost hebt, interessant genoeg is en verder verspreid wordt. Het ligt eraan hoe actief je bent op LinkedIn en hoe het staat met jouw Social Selling Index (SSI). SSI is een index die aangeeft hoe kwalitatief jouw activiteit is. Het gaat te ver om dat meteen hier uit te leggen, maar zo werkt het. Dat betekent dat je doordacht moet omgaan met LinkedIn om er meer uit te halen.”
Doel van LinkedIn is dat gebruikers profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk. Hoe zorg ik dat de mijne gevonden wordt?
“Het begint ermee dat je het grondig aanpakt als je een profiel aanmaakt op LinkedIn. Met tien miljoen profielen in Nederland, hoe zorg ik dat ik gevonden word? Dat was mijn vraag ook toen ik zelf begon met Mooi Geregeld in 2016. Ik kende LinkedIn al sinds 2011. Door het ondernemerschap ben ik de meerwaarde van LinkedIn gaan zien. Eigenlijk is de vraag die je je moet stellen: hoe ga ik een netwerk creëren? LinkedIn gaat over verbinden en verbindingen aangaan. Ik ben technisch geïnteresseerd en daarom vroeg ik me af, hoe dat dan werkt. Een paar jaar geleden werd ik bijvoorbeeld benaderd door een bedrijf uit Diemen, totaal onbekend voor mij en totaal uit de buurt. Ze hadden mij via LinkedIn gevonden. Ik vond het fascinerend.”
Maar hoe moet je dat als ondernemer dan aanpakken?
“Wat je als ondernemer wilt, is dat klanten je kunnen vinden en contact met je gaan zoeken. Voor veel ondernemers is LinkedIn iets wat ze er maar even ‘bij doen’. Er is geen plan en je vult zomaar klakkeloos een profiel in. Daarmee haal je geen voordeel uit het netwerk. Je moet snappen dat de boodschap die je afgeeft op LinkedIn iets doet met je lezer, met de mensen in je netwerk die je boodschap voorgeschoteld krijgen. Als je dat goed doet, en ook interactie aangaat, kun je er veel business uit halen. Je kan het zien als een gratis marketinginstrument. Gebruik het dan ook zo.”
Dus je hebt te maken met een algoritme, waardoor je niet weet waar je bericht precies terecht komt. Hoe kun je dan grip houden op LinkedIn?
“Er is enorm veel te vertellen over LinkedIn en hoe je er het beste mee om kunt gaan om klanten te winnen. Dat zit ‘m niet alleen in het algoritme, maar ook op de manier waarop je een bericht plaatst. Je ziet bijvoorbeeld mensen die een post plaatsen en vervolgens een link plaatsen in de comments. Strafpunten! Je reageert op je eigen post, dat moet je niet doen. Hoe moet het dan wel? Interactie. Daar wordt LinkedIn blij van. Dus bericht plaatsen, wachten op reactie en reageren op andermans commentaar, dat werkt wel goed.”
Wat zijn de beste berichten om op LinkedIn te plaatsen?
“Als ik denk aan de ‘standaard’ manier van reclame maken, daar geloof ik niet in. Dan heb ik het over de pure verkoop. Dan schrijf je over jouw product en zegt: koop het! Nee, je moet op LinkedIn niet per se aan het eindproduct refereren. Maak liever jouw publiek deelgenoot van wat je doet. Ik ben een fan van ‘behind the scenes’. Dus laten zien hoe je iets maakt, of hoe je werkt. Daarmee bouw je aan een gunfactor, daarmee kun je vertrouwen winnen. Voorbeeld. Een schoonmaakbedrijf wil zichtbaar zijn op LinkedIn. Dan wil ik als lezer geen foto zien van een schoongespoten gebouw. Wat ik wél wil zien is hoe dat gebouw wordt schoongespoten, hoeveel werk dat is, wat de aanpak is, bijvoorbeeld door een video te plaatsen van de werkzaamheden. Dat geeft vertrouwen. Laten zien wat je doet, niet wat je hebt bereikt.”