“Er zijn niet veel gemeenten die zo goed meedenken!”

Bedrijfsleven ziet meer ondernemersmentaliteit ontstaan in het gemeentehuis.

De gemeente Raalte is lid van meerdere ondernemersverenigingen en netwerkclubs. Daar is natuurlijk heel bewust voor gekozen. Je krijgt uit eerste hand mee wat het laatste nieuws is, hoe bedrijven over bepaalde zaken denken en tijdens de ‘after party’ is er ruimte voor een persoonlijk gesprek. De ambtenaren gaan zo goed op in het gezelschap dat sommige leden zich zelfs afvragen welk bedrijf ze vertegenwoordigen.

Het is misschien wel het grootste compliment dat de leden van het economisch team kunnen krijgen. Dat ze één zijn met de ondernemers in hun werkgebied. Het is meteen ook symbolisch voor de wijze waarop het bedrijfsleven en de gemeente Raalte tegenwoordig met elkaar omgaan. En mocht je er aan twijfelen: de liefde is geheel wederzijds.

Het beste meetmoment om die liefde te toetsen, is het tweejaarlijkse onderzoek waarbij de MKB-vriendelijkste gemeente bekend wordt gemaakt. Raalte scoorde vijf jaar geleden dramatisch en sindsdien zijn flinke stappen gezet. Ook de score is sindsdien aanzienlijk verbeterd. Met in 2021 de bijna ultieme bekroning: een dertiende plek op de landelijke lijst en een derde plek in Overijssel. Ter vergelijking: in 2016 kwam Raalte niet verder dan plaats 381 in Nederland. Wethouder Dennis Melenhorst is dan ook bijzonder verheugd over de stijgende lijn. “Het is vooral een compliment aan de organisatie. Zeker in deze tijd is het best lastig om het contact met het bedrijfsleven te onderhouden en er komen hele andere vragen op ons af. De coronadienstverlening wordt in ieder geval heel goed gewaardeerd.”

In hokjes

Matthijs Kuijer van Wildkamp Raalte, kan sinds kort een goed oordeel geven over de ondernemersdienstverlening van de gemeente. Het bedrijf gaat nieuw bouwen op De Zegge VII (in de nabijheid van Pan Oston) en heeft daarom veel contact gehad met accountmanager Pieter Nijland. “Raalte is echt flexibel. We waren tot overeenstemming gekomen over de grond, maar de kavel was voor ons net te klein. In plaats van vast te houden aan de uitgangspunten is het toen gewoon iets groter gemaakt. Onze manager facilitair, die al vaker met dit bijltje heeft gehakt, liet echt weten dat er niet veel gemeenten zijn die zo gemakkelijk en meedenkend zijn. Ik hoor het hem nog zeggen dat hier niet in hokjes, maar juist als ondernemer wordt gedacht”, aldus de vestigingsmanager van de technische groothandel in water, lucht en elektra.

Kim van de Worp, eigenaar van Albert Heijn in Heino, kan het allemaal beamen. Hij heeft de ervaringen met zijn supermarkt en het daarnaast gelegen Buuffie’s Proeflokaal, maar ook als ondernemer die zich met een groep gelijkgestemden inzet voor de (toeristische) kwaliteit van het centrum. “Je hebt binnen het gemeentehuis vaak met meerdere mensen en afdelingen te maken. Het gemeentelijk apparaat werkt nu eenmaal zo, maar ik merk wel dat ze het hogere doel voor ogen houden. Er is sprake van samenwerking. Zowel intern als met ons als ondernemers. Je moet elkaar ook blijven stimuleren. Zolang wij met breed gedragen ideeën blijven komen zie je ook dat er wordt meegedacht met ondernemers. Het mooie is dat je een vaste contactpersoon hebt die intern de lijntjes uitzet. Door samen te werken kun je gewoon veel sneller schakelen”, aldus de Heinoër die ook het eerste coronajaar als illustratief bestempelt. “Met ons horecabedrijf hadden we veel vragen. Met name over gebruik van het terras. En we kregen toen mobiele nummers van allerlei betrokken ambtenaren. Als je een vraag stelde, kreeg je direct antwoord of in ieder geval snel een terugkoppeling. Erg prettig!” Het cijfer 7,3, dat Raalte dit jaar ontving, doet volgens het duo dus zeker recht aan het huidige niveau van de ondernemersdienstverlening. Toch is er natuurlijk ook altijd ruimte voor verbetering. Zo merkte Kuijer dat de aanvraag voor de bouwvergunning nogal moeizaam verliep. “Dat heeft door corona langer geduurd dan normaal. Natuurlijk hebben we begrip voor de situatie, maar dit was te lang.”

Wethouder Melenhorst herkent het verhaal van Kuijer en geeft aan dat er al maatregelen zijn genomen om de tijd tussen aanvraag en vergunningverlening in te korten. “Maar, ook voor de lokale overheid is het lastig om aan geschikt personeel te komen.” Een ander aandachtspunt is wat hem betreft zeker de lokale inkoop en aanbesteding. “We gaan intern nogmaals communiceren dat de verschillende afdelingen in het gemeentehuis meer gebruik maken van het bedrijvenregister. En dat gaan we ook scherp monitoren door de grotere inkopen te registreren zodat we het ook kunnen toetsen met een percentage.”

 

Delen:

Deel dit artikel!