Manpower wil hart van ondernemend Salland veroveren met lange termijn relatie
Bijna iedere ondernemer maakt het wel eens mee. Dat je een prachtig project in de schoot krijgt geworpen. Je wilt het niet laten lopen, maar tegelijkertijd besef je dat je niet voldoende handjes in huis hebt. Dan schakel je dus naar een uitzendorganisatie. Bij voorkeur één die een stapje extra zet en niet van het vluchtige contact is, maar juist een langdurige relatie wil aangaan. Zoek niet verder, want je kunt niet meer om Manpower heen!
Het is misschien niet de eerste naam die in je opkomt. Ook bij Manpower weten ze dat een deel van de concurrentie beter zichtbaar is met grote billboardreclames of vestigingen in de kleinere plaatsen. Het is een weloverwogen keuze om daar niet in mee te gaan. “Wij zitten liever op de inhoud”, is de even simpele als duidelijke verklaring van Janieke Bouwman (Regiodirecteur Noord), Bart van der Steen (Senior Sales Consultant) en Myrza Roeke (Senior Consultant Middle & Large Clients)
Het uitgangspunt is heel duidelijk: de klantvraag. Dan kun je daar direct mee aan de slag gaan. Of je kunt – zoals het Manpower-team – doorvragen om de klantvraag nog beter in beeld te krijgen en dus ook betere kandidaten naar voren te schuiven. “Bedrijven hebben vaak de neiging om in te zetten op het hoogst haalbare, het schaap met de vijf poten. Maar waarom kies je niet voor het schaap met vier poten dat op termijn kan uitgroeien naar een exemplaar met vijf poten”, stellen ze retorisch.
Om het iets minder cryptisch te stellen: moet je in de vacaturetekst direct vragen om een bepaald diploma of certificaat? Of ga je op zoek naar de kandidaat die goed in de organisatie past, het juiste karakter heeft en toch ook snel het gewenste papiertje kan behalen? Manpower koerst duidelijk af op de laatste variant. “We richten ons graag op het talent en de doorontwikkeling van talenten. Dat is ook goed voor de ondernemer. Investeer in de mens, want talent is het goud voor ieder bedrijf. Werp je een blik in de toekomst, dan wordt het menselijk kapitaal steeds belangrijker. En met de juiste mensen, die beschikken over de goede mindset en de bereidheid om nieuwe dingen te leren, kun je je echt onderscheiden.”
Denktank
Het is goed om de denk- en werkwijze met enkele voorbeelden te onderstrepen. Zoals die van het bedrijf dat graag een medewerker met een heftruckcertificaat wilde aantrekken. “Wij hadden een goede jonge kandidaat. Hij beschikte nog niet over het gewenste certificaat, maar qua type mens zou hij heel goed passen. We hebben toen geadviseerd om toch even met elkaar te kletsen. Klikt het, dan regelen wij dat het heftruckcertificaat er komt. Het gaat eerst om de kwaliteit van de mens en dan of hij een heftruck kan besturen. Het resultaat was dat hij wel is aangenomen.”
Een ander aansprekend voorbeeld is het verhaal van een dame die in het verleden voor Manpower actief was als flexwerker.
“Ze meldde zich later opnieuw bij ons met de mededeling dat ze graag een stapje hogerop wilde, maar aanhikt tegen het leidinggeven.
En wij waren toch die partij die mensen helpt in hun ontwikkeling. Ze heeft bij ons een traject gevolgd en nu een baan die past bij haar capaciteiten.”
Het mooie is dat de Manpower filosofie niet alleen wordt gebruikt als blauwdruk om de klanten te overtuigen. Het is ook een belangrijk onderdeel van het interne beleid. “Bij mijn vorige werkgever kreeg ik op de eerste dag nadrukkelijk te horen wat de functie inhield en wat er van mij werd verwacht. En bij Manpower kreeg ik de vraag ‘wat wil jij’ voorgeschoteld?’ Dat zegt toch genoeg?”, stelt Myrza die net als Janieke en Bart wordt gezien als talenten van de toekomst. Ze hebben dus ruimte gekregen om door te groeien en maken daarom ook deel uit van de zogenaamde Denktank voor de Regio Noord. Met als doel om nieuwe strategieën te ontwikkelen en het hart van ondernemers in Noord- en Oost-Nederland (verder) te veroveren.
De werkwijze van Manpower slaat aan. Het is geen partij die houdt van pappen en nathouden en/of even lekker op de korte termijn wil scoren door zoveel mogelijk uitzendkrachten weg te zetten. Nogmaals, het gaat om die lange termijn relatie en daarin past ook de adviesfunctie. Zeker richting de kleinere bedrijven, die niet over een HR-manager of -afdeling beschikken. “We zijn een echte sparringpartner.”
Manpower
Grote Voort 207
8041 BK Zwolle
088 171 6630
myrza.roeke@manpower.nl
www.manpower.nl