De beste naam voor jouw bedrijf of product

Floris Hülsmann van Namarama zorgt voor de ideale start

Iedere ondernemer heeft het meegemaakt, een naam bedenken voor je bedrijf. De een plakt er snel zijn of haar achternaam op. De ander is maandenlang aan het brainstormen. Wat is nou de beste naam voor je bedrijf? En nog belangrijker, hoe vind je die?

Floris Hülsmann is oprichter en eigenaar van Namarama, naamcreatiebureau. Een unieke niche, daar zijn er niet veel van! We ontmoeten hem op zijn kantoor in Deventer. Daar worden elke dag de mooiste namen bedacht voor bedrijven uit binnen- en buitenland. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor nieuwe diensten, producten en zelfs bruggen.

“Ik heb bijna twintig jaar in de reclamewereld als copywriter gewerkt. Namen bedenken deed ik toen soms ook al en ik vond dat elke keer geweldig. Nu heb ik er mijn dagelijks werk van gemaakt. Inmiddels voor klanten groot en klein, van multinationals tot lokale bedrijven.”

Hülsmann is zo gepassioneerd over namen dat hij er een boek over schreef: Maak je naam onvergetelijk. Daarin richt hij zich op de startende ondernemer om ze stap voor stap tot de beste naam te laten komen. Zijn boek werd genomineerd voor Managementboek
van het Jaar. “Vergis je niet, je naam is nu belangrijker dan ooit. Met een sterke naam wordt je beter gevonden op zoekmachines, beter onthouden door je klanten en is het makkelijker goed personeel te krijgen. Als je een naam hebt die lastig te spellen of te begrijpen is, dan sta je al met 1-0 achter. Al is het maar omdat je mensen een verkeerd e-mailadres gebruiken.”

Om tot de beste resultaten te komen werkt hij met een vaste assistente, een schil van freelancers en diverse designbureaus samen. Dankzij zijn – zoals hij het zelf noemt -”retestrakke methode”, lukt het telkens weer om zijn klanten te verrassen.

“Ik werd net nog gebeld door een dolenthousiaste klant van een grote broodjesketen. Ik heb de naam van hun nieuwe vegetarische product mogen bedenken. Alle landen hadden het naamvoorstel unaniem omarmd en nu gaat ze vol trots de marketing opstarten.”

Wat is nou het geheim? Hoe kom je op de beste naam? “Ik denk dat iedereen een goede naam kan bedenken, alleen weet ik precies waar ik het moet zoeken. Dat scheelt tijd en ergernis voor bedrijven. Want als de naam er eenmaal is, dan heb je de ideale start voor je bedrijf, dienst of product. De naam geeft richting, wijst je vanzelf de goede kant op.” 

Zo deed hij dat voor Leenbakker met het buitenmeubelmerk LeSud, leerlingenplatform Studers.nl voor van Dijks Boekhuis en bedacht hij Porteum, naam van de nieuwe scholengemeenschap in Lelystad.  “Het belangrijkste is dat je klanten je naam begrijpen. Zodat zij de ambassadeur van je bedrijf of merk kunnen worden. Als je klanten je naam omarmen, dan heb je de beste marketing die je je maar kunt wensen.”

Namarama
06 55 10 4447
Pikeursbaan 14
7411 GV Deventer
info@namarama.nl
www.namarama.nl

Delen:

Deel dit artikel!