Regelmatig krijg ik de vraag hoe lang het duurt voordat een website op pagina 1 in Google staat. Helaas valt daar geen zinnig woord over te zeggen. Tenzij het gaat om een zoekwoord dat niemand gebruikt. Maar wat heb je aan een nummer 1 positie als niemand het zoekwoord gebruikt?
Wil je beter gevonden worden in Google? Start dan met een zoekwoordenonderzoek. Zo’n onderzoek is een eenvoudige manier om te begrijpen waar je klanten naar op zoek zijn.
Het wordt vaak overgeslagen. Doodzonde.
Hoe vind je dan de juiste zoekwoorden? Vooral door je gezonde verstand te gebruiken. Veel bedrijven gaan uit van de eigen dienstverlening. Maar is dat ook waar je doelgroep op zoekt? Gebruikt je potentiële klant de zoekterm staalbouw wanneer ze op zoek zijn naar stalen deuren en kozijnen? Of gebruiken ze de zoekterm stalen deuren en kozijnen?
Maak voor jezelf een lijst met zoektermen waarvan jij denkt dat je doelgroep die gebruikt. Denk daarbij ook aan synoniemen. Bekijk de resultaten in Google. En kijk hoe je concurrent het doet. Met behulp van handige tools check je daarna wat het zoekvolume is op de geselecteerde zoekwoorden. En dan blijkt soms dat je gezonde verstand je in de steek heeft gelaten.
Kiezen wij dan altijd de zoektermen die het meest worden gebruikt? Zeker niet. We kijken naar de concurrentie op een zoekwoord. Maar we houden ook rekening met de zoekintentie van de zoeker. Past die intentie bij jouw product of dienst? We gaan liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit.
En nu? Implementeer het, anders is het onderzoek voor niets geweest. Verwerk de gekozen zoekwoorden op de juiste manier op je website. Het verbetert de vindbaarheid van je website op de juiste zoekwoorden.
Bart Pronk
Bart Online