Hoe langer het gesprek duurt, hoe onvoorstelbaarder het wordt dat Sportverlichting.com slechts een kleine vier jaar actief is. Het Deventer bedrijf, dat zich heeft gespecialiseerd in verlichting van sportvelden, schurkt in ons land namelijk al aan tegen de positie van marktleider. En is ook al internationaal actief. Weliswaar nu alleen nog in de buurlanden, maar de plannen om ook Spanje en Portugal te veroveren, zijn inmiddels concreet. “De ambitie is zeker aanwezig om een wereldwijde speler te worden, maar we blijven ook actief voor de club om de hoek”, benadrukt directeur Martin Bolderman.
De oprichter heeft een prachtig verhaal, want hij had eigenlijk helemaal geen plannen om ondernemer te worden. “Ik was bestuurslid van de tennisvereniging in Wilp. Aangezien het aantal leden terugliep – een landelijke tendens – vonden we het noodzakelijk een kritische blik te werpen op de kosten. Vooral de veldverlichting sprong in het oog. Het bepaalde zeventig procent van de energienota. Mijn vragen als bestuurslid: waarom is dit bedrag zo hoog en waarom zie je overal LED-verlichting, maar nog niet op de sportparken?”
De huisinstallateur gaf aan dat het vervangen van de bestaande verlichting door LED allemaal erg lastig was, dus Bolderman besloot zelf op onderzoek uit te gaan. En wat bleek? Slechts een handjevol installatiebedrijven is actief in de wereld van sportverlichting en slechts twee waren bereid een prijs toe te sturen. “Nou ja, ik moest heel lang wachten op een offerte en of ik maar direct een handtekening wilde zetten, terwijl ik juist nog veel behoefte had aan voorlichting.”
Vreemde eend
Het sterkte hem alleen maar in de overtuiging nog meer informatie op te halen. Het resultaat: een hele mooie scan waarbij onder andere het rendement van de bestaande verlichting en LED-verlichting werd vergeleken en ook de terugverdientijd van de investering in kaart werd gebracht. Het zag er dusdanig gelikt uit dat de ledenvergadering zonder morren akkoord ging en Bolderman zelfs door andere clubs werd benaderd. “In mijn hoofd groeide toen wel het idee om een adviesbureau te starten en na verloop van tijd heb ik de sprong gewaagd. Eerst nog naast mijn werk in loondienst, maar dat was al gauw niet meer te combineren. De stap naar het ondernemerschap was eigenlijk niet eens zo groot meer. Onbewust had ik natuurlijk al aan marktonderzoek gedaan en geconstateerd dat de installatiebranche nog niet klaar was voor LED-verlichting t.b.v. sportvelden.”
Met een afgeronde studie in weg- en waterbouw, de rappe tong en zelf ontwikkelde skills op het gebied van marketing en sales was hij in de installatiebranche natuurlijk de vreemde eend in de bijt. Dat zette hem niet op achterstand, maar juist op voorsprong. “Noem het maar de wet van de remmende voorsprong”, zegt de ‘founding father’ lachend, want in tegenstelling tot de concurrentie stuurt Sportverlichting.com altijd een gespecificeerde offerte. Dus met een vergelijking tussen de oude en nieuwe situatie, een lichtplan en een businesscase. “In de wetenschap dat we alles goed moeten kunnen uitleggen aan een clubbestuurder. En natuurlijk komen we met veel plezier de situatie nog eens uit de doeken doen tijdens een Algemene Leden Vergadering. Kost veel tijd, maar we vinden het belangrijk om een sportclub zo goed mogelijk te ondersteunen. Aangezien we zelf ook allemaal vrijwilliger zijn bij een sportclub snappen we hoe de besluitvorming werkt binnen het verenigingsleven. Het is zelfs een voorwaarde om hier te werken, want het is essentieel dat je de cultuur van de sportclub begrijpt.”
Slimme partnerschappen
Zowel vriend als vijand moet constateren dat het superknap is wat Sportverlichting.com in korte tijd voor elkaar heeft gebokst. Want, het is geen gemakkelijke branche. Het werk – qua aanleg en onderhoud – vindt op grote hoogte plaats en je hebt te maken met vele factoren. Zoals allerlei normen (per sportbond verschillend), de lichtverdeling op het veld (elke sport stelt andere eisen), de veiligheid (rekening houden met mastbelasting en weersomstandigheden) en de omgeving (geen strooilicht zodat de buurt geen last heeft van de verlichting).
Sportverlichting.com loodst je in een aantal stappen naar de perfecte verlichting voor jouw sportterrein. Buiten, maar ook binnen, want verenigingen of exploitanten met hallen behoren tegenwoordig ook tot de klantenkring. Het Deventer bedrijf levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van sportclubs. Een belangrijk speerpunt van de landelijke overheid die in 2019 een vijfjarenplan inclusief 87 miljoen euro subsidie presenteerde. “Sportverenigingen kunnen maar liefst dertig procent van het totaalbedrag terug krijgen. Met onze status van intermediair mogen wij ze helpen bij het aanvragen van de subsidie, want dat is nog best een lastig verhaal.”
In de kleine vier jaar van het bestaan heeft Sportverlichting.com al honderden klanten geholpen. Van voetbal (stadions en amateurvelden) tot korfbal en van hockey tot tennis. Een echte prestatie en Bolderman is zeker trots, maar ook de eerste om het allemaal te relativeren.
De stevige groei betekende enerzijds dat moest worden geïnvesteerd in het eigen team en het professionaliseren van de organisatie. Zeker ook omdat Sportverlichting.com succes oogst met de strategie om overal slimme partnerschappen aan te gaan. Met b.v. de veldenbouwers, de Johan Cruyff Courts, maar ook met LED-fabrikanten. “We zijn officieel partner van de drie wereldspelers op LED-gebied die zich overigens allemaal in Nederland bevinden. Daar zijn we blij mee, want kwaliteit is heilig. Bovendien kunnen we een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de producten door onze ervaringen en wensen te delen. Zonder onze onafhankelijke positie te verliezen.”
Sportverlichting.com
Gotlandstraat 36
7418 AX Deventer
085 822 57 40
info@sportverlichting.com
www.sportverlichting.com