Natuurlijk komen ze elkaar geregeld tegen bij de vergaderingen van de Heinose Winkeliers Vereniging. Er wordt wel eens een gezellig praatje gemaakt, maar eigenlijk weet je gewoon net te weinig van elkaar. Het bezoek van Sharon de Goede van feestwinkel De Goede Keus aan Mark van der Most van Bakkerij Van der Most is dus een goede gelegenheid om de wederzijdse bedrijven beter te leren kennen. “Het is ontzettend leuk om te zien wat er op de achtergrond allemaal gebeurt voordat het brood en banket in de vitrine ligt”, roept Sharon uit.
We spreken om 17.00 uur af in de bakkerij in Lemelerveld. Dat is het moment dat de bakkerswerkzaamheden even stilliggen. Het is als het ware stilte voor de storm voordat in de nachtelijke uren weer volop productie wordt gedraaid. Ga maar na: 80 varianten in brood, 25 soorten klein brood en dan nog allerlei lekkers. Zeker in deze decembermaand.
Het is topdrukte bij Van der Most, terwijl De Goede Keus de drukte net even achter de rug heeft. Bij de feestwinkel gaat het van de Pietenpakken voor Sinterklaas naar de outfits voor het carnaval. “Zodra we oud en nieuw hebben gehad, is het meteen hurry up voor het carnaval.”
Het is een paar dagen na Black Friday. Jullie hebben beiden meegedaan. Hoe is dat verlopen?
MvdM: “Het is echt wel groeiende. Alle vestigingen meegerekend hebben we 30% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. We hebben er voor gekozen om overal op dezelfde drie artikelen korting te geven en dat is goed uitgepakt.”
SdG: “Het is echt wel tof om te zien hoe we in Heino met 20 ondernemers samenwerken om Black Friday gestalte te geven. Persoonlijk liep het bij ons in de winkel lekker door, maar had ik wel iets meer verkoop verwacht.”
MvdM: “We zijn in zes plaatsen actief met een winkel, maar Heino springt er echt uit als je kijkt wat er aan Black Friday-promotie wordt gedaan. Overal ballonnenpilaren van De Goede Keus en op strategische locaties waren allerlei grote cadeaus als blikvanger opgesteld. Er is geen dorp dat zo uitpakt.”
We lezen wel eens dat de middenstand onder druk staat. Een feestwinkel en een bakker in een dorp als Heino, heeft dat voldoende toekomstperspectief?
SdG: “Over de gehele linie zie je de feestwinkels wel verdwijnen. De kracht van ons is dat we drie elementen combineren: webshop, maatwerk met de ballonnenpilaren en de winkel. De winkel is eigenlijk ontstaan als grap en omdat we geen enorme huur hoefden te betalen. Je ziet dat mensen vaak komen voor b.v. ballonnenpilaren en dan ook met vlaggetjes naar huis gaan. Dat werkt wel. Bovendien zie je dat de regio ook de weg naar De Goede Keus weet te vinden. Vanwege het assortiment en zeker ook omdat je hier zo gemakkelijk kunt parkeren.”
MvdM: “Als je kijkt naar de klassieke drie in een dorp (slager, bakker, groenteboer) hebben wij de meeste kans om te overleven. Dat komt door het onderscheidend vermogen. We zijn continu bezig nieuwe producten te ontwikkelen en het assortiment te wisselen. Overigens zie ik ook wel de trend dat de behoefte aan verse producten groter wordt.”
Hoe verhoudt zich de ambitie t.o.v. de alom geroemde klantvriendelijkheid?
MvdM: “We hebben niet de ambitie om nog groter te worden. Zonder veel problemen kunnen we een zevende en zelfs wel een achtste winkel openen, maar we zitten hier echt aan de top qua capaciteit. Dat betekent dus meer aandacht voor kwaliteit dan voor kwantiteit.”
SdG: “Door onze klantvriendelijkheid, het meedenken en de flexibele houding willen we uiteindelijk de grootste feestwinkel van de regio Salland en Zwolle worden. Dit alles op een eerlijke en financieel gezonde basis.”
Mark, je geeft aan dat de organisatie goed staat. Is het nu de bedoeling om er nog meer uit te halen?
MvdM: “Ja, dat is de reden dat we zijn gestart met het traject ‘Bakkerij Van der Most 2.0’ waarin we dat juist naar boven willen krijgen. Overigens leren we ook veel van het netwerk in de bakkerswereld. Daar wordt vrijuit gepraat en komen ook de cijfers voorbij. Je ziet hoe je er zelf voor staat en waar je eventueel moet bijsturen.”
SdG: “Goh, ik ben erg nieuwsgierig naar Van der Most 2.0. Misschien wil je dat wel een keer delen met de overige leden van de Heinose Winkeliers Vereniging. Daar kan iedereen iets van leren.”
MvdM: “Goed idee, daar kunnen we vast wel iets mee.”
SdG: “Het geeft meer inhoud aan de vergaderingen en ik denk dat het een impuls kan geven aan de opkomst.”
Zowel Bakkerij van der Most als De Goede Keus zijn familiebedrijven. En jullie vertegenwoordigen de generatie jonge ondernemers die nu aan het roer staan en samenwerken met de vorige generatie. Is het een voordeel of een nadeel dat je in een familiebedrijf mag werken?
SdG: “Ik vind het ideaal. Ik werk samen met mijn vader en m’n moeder springt af en toe bij. We kunnen wat meer tegen elkaar zeggen. Bij medewerkers ervaar je toch eerder een drempel.”
MvdM: “Ik vind het ook heel fijn. Mijn ouders hebben me altijd vrijgelaten hoe ik het bedrijf wil runnen. In tegenstelling tot mijn vader ben ik geen bakker, dus wat het vak betreft, vertrouw ik volledig op de chefs voor brood en banket. Ik ben meer gegroeid naar de rol van manager, ondernemer en mede daardoor zijn we wel opgeschaald. Natuurlijk krijg je onderling wel eens leuke discussies over dat iets te mooi of te duur is.”
We naderen het einde van het jaar, dus dan mogen we best een blik vooruit werpen. Wat zijn de plannen voor 2020?
SdG: “Voor mijn gevoel is er nog veel te halen op de zakelijke markt. Vooral als het gaat om ballonpilaren. Ik denk dat het zakelijke aandeel daar nu momenteel op zo’n 40% ligt. Dat betekent ook dat ik volgend jaar meer actief wil zijn op LinkedIn.”
MvdM: “Bij ons staat veel dus in het teken van het traject Bakkerij Van der Most 2.0.”
Ondertussen kijkt Mark met belangstelling naar een pilaar met rood-witte ballonnen die Sharon net uit haar auto heeft gehaald. Bovenop prijkt een rode ballon met het logo van Van der Most. Mooi voor de foto en een leuk cadeautje voor de bakkerij. “Oeh, ik zie dat het logo wel iets loslaat. Van kou naar warmte, dat kan dus blijkbaar wel problemen opleveren. Dat is weer een mooie les”, stelt Sharon.
MvdM: “Hoe lang ben je eigenlijk bezig met het maken van zo’n ballonnenpilaar? Het lijkt een hele klus…”
SdG: “Nou, het gaat wel steeds sneller. Eerst was ik er wel een uur mee bezig, nu lukt het vaak wel in vijftien minuten. Maar, we gaan nooit voor een gewone boog. Dat kan iedereen. We willen ons onderscheiden.”
Bakkerij van der Most heeft een vestiging in Heino en ook De Goede Keus is daar gevestigd. Dat moet dus kansen geven voor samenwerking.
MvdM: “Nou, inderdaad, we worden beiden ingeschakeld voor bruiloften. Wij voor de bruidstaart en jullie voor ballonnenpilaren. Wellicht kunnen we het combineren.”
SdG: “We staan wel eens op trouwbeurzen, maar in je eentje is dat vaak best wel duur. Misschien eens samen proberen.”
MvdM: “Daar kunnen we inderdaad beiden iets aan hebben.”
SdG: “Sowieso is het goed om elkaars handel mee te nemen in de gesprekken met onze klanten.”