Beerwulf en de magie van het online bier (ver)kopen

Mede-initiatiefnemer Marc Scholten geeft graag vervolg aan jongensdroom

‘Al kreeg ie nooit ’t lintje van verdienste op z’n borst
Dankzij de brouwer hebben we nooit meer dorst
Dus maak je borst en je glas maar nat en zeg ons plechtig na:
Leve de man die het bier uitvond van je hieperdepiep hoera!’

Het is de tekst die me door het hoofd schiet als fotograaf Stefan Kemper en ik Belgisch Biercafé Olivier in Utrecht verlaten. Althans in ieder geval de laatste zin, de rest hebben we er met dank aan Google bij gezocht. Geweldige tekst natuurlijk van Cocktail Trio. Waarom ik er aan denk? Vanwege het bruggetje met Marc Scholten. Hij mag tijdens deze kersteditie van SOM In de Spotlights. Speciaal voor hem passen we de tekst wel iets aan: ‘Leve de man die het bier aan huis uitvond’!

De geboren Ommenaar (43) is namelijk één van de initiatiefnemers van Beerwulf. Het geniale concept dat zo’n 3,5 jaar geleden is ontstaan en waarbij je via de webshop allerlei mooie speciaal biertjes kunt kopen. Die vervolgens in een mooie, stevige doos aan huis worden afgeleverd. En de stuksprijs ligt notabene op hetzelfde niveau als in de supermarkt of slijterij. Hoe is het dan in godsnaam mogelijk om hier een verdienmodel van te maken? “We verdienen aan de marges tussen inkoop en verkoop”, stelt hij even kort als duidelijk.

Als je alleen kijkt naar Nederland, is Marc Scholten een echte globetrotter. Geboren in Ommen, opgegroeid in Nijverdal, gestudeerd in Tilburg, nu woonachtig in Den-Haag en werkzaam in Amsterdam. Natuurlijk begint hij het gesprek in algemeen beschaafd Nederlands, maar naarmate de middag (en ook het aantal speciaal biertjes bij ons) vordert, steekt het Twentse accent steeds nadrukkelijker de kop op. Het is mooi om te zien dat hij niet krampachtig probeert zijn roots te onderdrukken. “Het klopt inderdaad dat ik wel meer Twents ga praten als ik een paar biertjes op heb, ha ha. Ik ben ontzettend dankbaar voor de nuchterheid die ik van huis uit heb meegekregen, maar we moeten die bescheidenheid wel wat meer laten varen”, weet hij de perfecte balans tussen zijn twee leefwerelden te vinden.

Alles is meetbaar

Het idee voor Beerwulf komt uit de koker van Heineken en als puntje bij paaltje komt, is Neerlands grootste brouwer nog steeds de eigenaar. Het functioneert echter wel als zelfstandig bedrijf. “We moeten alleen per kwartaal onze cijfers laten zien”, aldus Scholten die verantwoordelijk is voor de marketing. “Eerder heb ik me onder andere beziggehouden met de re-branding van de Brand-flesjes, maar daarna was ik toe aan een andere uitdaging. Toen onze general manager Hans de plannen voor een online bierwinkel ontvouwde en ik me blijkbaar in de kijker had gespeeld, kon ik niet aan de zijlijn blijven staan.”

“Ik ben al jaren een echte biergek”, gaat hij enthousiast verder terwijl ondertussen zijn favoriete biertje wordt geserveerd: de Westmalle Triple. “Bier is een geweldig product en er zijn zoveel brouwers met mooie verhalen. Heb je trouwens enig idee hoeveel geregistreerde biermerken we momenteel in ons land hebben? 700! En een derde deel brouwt het helemaal in eigen beheer! Het speciaal bier was in de vergetelheid geraakt, maar is nu meer aanwezig dan ooit”, stelt Scholten waarbij hij terug denkt aan een thuisbrouwwedstrijd die Brand 9 jaar geleden uitschreef. “Toen heb ik al kennis gemaakt met het kleinschalig brouwen. Fantastisch!”

Beerwulf is zijn eerste ervaring met e-commerce. “De grap is dat de knop ‘koop nu’ in campagnes vroeger mijn grootste vijand was en nu is het mijn grootste vriend. Alles wat we doen, is meetbaar.” Daarom durft hij ook wel de voorspelling aan dat de bierwebshop in 2021 voor het eerst winst gaat maken.

Hè, jullie maken dus nog geen winst? 

“Nou, nee. In het begin komen allerlei kosten op je af. Denk aan financiële systemen, logistiek en het bouwen van de website. Bovendien moet je goed kijken hoe je het marketingbudget uitgeeft. Zo hebben we veel geïnvesteerd in mooie filmpjes van brouwers in binnen- en buitenland. We vonden namelijk dat de focus niet moet liggen op ons verhaal, maar op dat van de brouwers. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.

Op deze herfstige vrijdagmiddag is het heerlijk vertoeven in het bierlokaal achter Utrecht Centraal Station. In zo’n ambiance is het gemakkelijk om je gedachten de vrije loop te laten en is een vooruitblik naar het nieuwe jaar een prettig en dankbaar gespreksonderwerp. Zeker als je een marketingexpert als Scholten tegenover je hebt zitten. Aan plannen geen gebrek. “Je mag er wel van uitgaan dat we in 2020 nog meer met alcoholvrij gaan doen. Dat is nu al één van de best verkopende pakketten binnen Beerwulf en met name de alcoholvrije IPA’s zijn echt heel erg goed. Logischerwijs gaan er dan ook meer soorten bier op onze thuistapsystemen komen zodat je zelf in kleinere hoeveelheden speciaal bier kunt tappen.”

Eerlijke prijzen

Qua internationalisering gaat de focus meer uit naar het uitbreiden van het potentieel in landen waar Beerwulf al een voet aan de grond heeft dan dat het vizier wordt gericht op nieuwe afzetgebieden. Dat betekent dus dat de focus komt te liggen op Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland, Spanje, Oostenrijk, Luxemburg en de UK.

Het bedrijf heeft vooral hoge verwachtingen van Italië. De start met de verkoop van thuistapjes en de bijbehorende fustjes is in ieder geval veelbelovend. Maar ook in de andere Zuid-Europese landen als Spanje en Frankrijk, waar toch vooral veel wijn wordt gedronken, gaat Beerwulf helemaal los. Met het hele assortiment, van thuistapsystemen tot bierpakketten met blikjes. 

Ja, het is even wennen voor de bierdrinkers die blikjes nog associëren met de camping of het goedkope Duitse bier dat in halve liters wordt verkocht in de Aldi’s van deze wereld, maar bier in blik wordt c.q. is een hype. “Het materiaal is tegenwoordig zo goed dat je geen bijsmaak meer hebt en je kunt het natuurlijk gewoon in een glas uitschenken. Blik heeft een aantal voordelen. Je kunt het gemakkelijker en in grotere hoeveelheden transporteren en in tegenstelling tot glas heb je geen last van lichtinval als je het bier buiten hebt staan. Dat komt de hoppige bieren zeker ten goede. Het mooie van blik is ook dat je meer kunt doen met het label en dus een verhaal kunt vertellen. Dat is marketingtechnisch wel weer interessant.”

In 3,5 jaar tijd actief in meer dan 10 landen. Dat mag je met een gerust hart omschrijven als een wereldprestatie van het internationale (22 nationaliteiten) team dat vanuit Amsterdam actief is. Het lijkt dan misschien of het gemakkelijk is om overal voet aan de grond te krijgen, maar niets is minder waar. “Je hebt natuurlijk altijd met de kwestie transport te maken, terwijl we wel garanderen in ieder geval binnen 48 uur te leveren. Maar, wat denk je van de accijns. Dat verschilt nogal per land en daarom zijn we ook gedwongen om onze prijzen voor bepaalde landen naar boven bij te stellen. We werken aan eerlijke prijzen, voor zowel de consumenten als de brouwers.”

Het mooie is dat het aanbod per land verschilt “Natuurlijk kunnen we niet om de grote merken heen, maar de kracht van Beerwulf is juist dat we ook de minder bekende bieren in ons assortiment opnemen. Je moet dan wel een goede prijscombinatie vinden, want in de Beerwulf-filosofie draait het allemaal om toegankelijkheid.” 

Schap van elastiek

Als het gaat om nieuwe bieren zit Scholten er bovenop. Het geeft hem ook een geweldige kick. “Twee weken geleden ben ik gebeld door Brouwerij Vandestreek uit Utrecht. Ze hadden een mooi blond bier met mango (Manmanmango) gebrouwen. Dit in combinatie met de podcast Manmanman. Of dat misschien in ons assortiment kon worden opgenomen. Als je nu in de webshop kijkt, zie je het al staan. We kunnen sneller schakelen dan de retailer, want ons schap is van elastiek. Kijk, daar word ik oprecht blij van”, aldus de halve Tukker die zichzelf direct corrigeert. Want, het schap, dat is natuurlijk figuurlijk bedoeld. Bij een online bierwinkel praat je namelijk over (goed geconditioneerde) warehouses. In het geval van Beerwulf zijn dat er drie, waarvan één in de UK.

We kijken om ons heen en de vrijdagmiddagborrel in Utrecht is al vroeg begonnen. In onze ooghoeken zien we mannen en vrouwen van alle leeftijden genieten van (speciaal) biertjes in combinatie met lekker eten. Het betere bourgondische leven zullen we maar zeggen. Het roept de vraag op hoe Beerwulf eigenlijk omgaat met alcohol en minderjarigen. Want, het lijkt zo gemakkelijk, effe anoniem online bestellen en je krijgt de alcohol thuis afgeleverd. En het moment kun je zelf bijna bepalen…

“We zijn natuurlijk voorstander van verantwoord alcoholgebruik, dus onze instructies aan de DHL-chauffeurs zijn heel duidelijk. Als een jongere het pakket in ontvangst wil nemen, moet degene een geldig 18+ ID-bewijs laten zien. Als we de leeftijd niet kunnen checken en bij de geringste twijfel gaat het pakket gewoon terug.”

Bier proeven

Net als het drinken van speciaal bier heeft ook het brouwen van speciaal bier – logisch ook, want het één is onlosmakelijk verbonden met het ander – een vogelvlucht genomen. “Soms staan de brouwers letterlijk op de stoep om hun bieren aan te prijzen. In het begin wisten we niet goed wat we konden verwachten. Dat bierbrouwers wellicht geen zaken met ons wilden doen, omdat zo’n grote partij als Heineken zich als investeerder had aangediend. Het goede van Beerwulf is echter dat we de brouwers juist heel erg helpen. Zij willen brouwen en zich geen zorgen maken of het bier bij de consument komt. Nou, die zorg nemen wij juist uit handen.”

Om de potentiële thuisbrouwers onder de Sallandse ondernemers alvast de wind uit de zeilen te nemen: een belangrijk criterium om in aanmerking te komen voor een felbegeerd plekje in de webshop van Beerwulf is dat je wel een bepaalde omvang moet hebben. Een ander criterium is natuurlijk de smaak. “Ja, ik proef zelf heel veel”, bekent Scholten meteen. “Maar, dat is omdat ik het zelf wil. Niet omdat het moet. We hebben ook een taste panel waarin vooral biersommeliers zijn vertegenwoordigd. Niemand heeft iets te maken met Beerwulf zodat we een onafhankelijk oordeel krijgen. Zij proeven, wij krijgen feedback en geven dit terug aan de brouwers zodat ze hun product eventueel ook nog kunnen verbeteren.”

Als je dit verhaal leest, lijkt het alsof Marc Scholten de ideale baan heeft. En we horen hem zeker ook niet klagen. “Het kan wel als een jongensdroom beginnen, maar we moeten er alles aan doen om de magie van het online speciaal bier kopen in stand te houden.” Maar ja, als je direct bij de start van Beerwulf aangeeft dat je de grootste online bierwinkel van Europa wilt worden…

Delen:

Deel dit artikel!