Uit een onderzoek van CBS komt naar voren dat circa 17% van de MKB-bedrijven wordt geremd in zijn ontwikkeling door een tekort aan personeel. Voor veel bedrijven is het zoeken naar goed personeel daarom een belangrijk speerpunt geworden.
Ondernemers bedenken zelfs allerlei ludieke acties om personeel te vinden. Medewerkers die een nieuwe collega aandragen, krijgen een elektrische fiets, weekendjes weg of extra maandsalaris(sen). En als dat niet helpt, worden zelfs bedrijfsovernames ingezet om aan geschikt personeel te kunnen komen. Maar wat nu als dat allemaal geen positief resultaat oplevert?
Er zijn ook ondernemers die heel bewust het werven van personeel uitbesteden aan (gespecialiseerde) W&S- en uitzendbureaus. Omdat zij enerzijds niet alle kennis in huis hebben om in de huidige arbeidsmarkt kandidaten te werven. En anderzijds richten zij zich liever op het primaire proces: aandacht voor klant en de omzet.
De spanning op de krappe arbeidsmarkt is dagelijks voelbaar en dan nog te bedenken dat ieder jaar circa één miljoen mensen van baan veranderen.
Van ‘help, ik kan geen personeel vinden’ krijg je ook nog te maken met het vraagstuk ‘help, hoe houd ik mijn personeel vast’. Want als mensen niet vanuit zichzelf bewegen, kunnen ze worden benaderd door een recruiter.
En wie herkent niet het verhaal dat een van jouw medewerkers is benaderd door een medewerker (ambassadeur )van een ander bedrijf waar jouw medewerker gaat werken. Dat brengt je dan weer bij de vraag ‘ben ik een goed werkgever en willen mensen graag bij mij werken’?
De antwoorden op deze vragen bepalen uiteindelijk het succes van het vinden en binden van medewerkers. Want waarom is het zo leuk om bij jou te werken?
André Duteweert
www.uitzendbureausalland.nl