Trotse ondernemers spiegelen zich graag aan Ferrari en Porsche

Isfordink Bedrijfswageninrichting en Ommer Bedrijfsvloeren: kwaliteit overleeft altijd!

In leeftijd en dus ook werk- en levenservaring schelen ze een flink aantal jaren, maar meteen bij binnenkomst vinden beiden elkaar in een groot enthousiasme over het ondernemerschap en trots op het eigen bedrijf. Voor deze editie van SOM bieden we Wilhelm Kortstee van Ommer Bedrijfsvloeren (de oudere van de twee) uit Luttenberg de kans om een kijkje te nemen bij Isfordink Bedrijfswageninrichting in Olst. En die kans grijpt hij met beide handen aan. “Altijd leuk om bij een ander in de keuken te kijken.”

Eerst maar even een korte introductie van de bedrijven. Gastheer Patrick Isfordink van Isfordink Bedrijfswageninrichting richt zich op de inrichting van het wagenpark van bedrijven. Van ZZP’er tot de overheid en tot max. ca. honderd voertuigen (busjes) per klant. Die grens is heel duidelijk. “In principe moet je iedere vijf jaar een bedrijfswagen vervangen. Dat betekent dat wij opdracht krijgen om er ieder jaar zo’n twintig tot 25 aan te pakken. Dat is prima haalbaar. Bij meer kom je met andere opdrachtgevers in de knel.”

Kortstee: “Dat werkt bij ons net even anders omdat we een product leveren dat niet iedere vijf jaar vervangen hoeft te worden. Ik moet iedere week de boer op om minimaal zes tot acht nieuwe klachten binnen te halen.” Ommer Bedrijfsvloeren, eigendom van Wilhelm en Marinka Kortstee, legt mooie, functionele en ook nog eens groene (gerecyclede) vloeren aan bij het bedrijfsleven, horeca en diverse instellingen zoals ziekenhuizen. “Je hebt te maken met allerlei verschillende eisen en wensen. De horeca bijvoorbeeld hecht veel waarde aan het element vloeistofdicht, terwijl de Arbodienst verwacht dat je een stroeve vloer aanlegt. Het is dus altijd maatwerk.”
Isfordink: “Dat geldt voor ons zeker ook.”

Al onder het eerste bakkie koffie komen we er achter dat beiden in het ondernemersavontuur zijn gestapt omdat ze vanuit de directe omgeving een kans werd geboden. Na een korte periode in loondienst bij zijn vader nam Isfordink in 2004 het estafettestokje over voor wat betreft de tak bedrijfswageninrichting. Kortstee kwam dankzij zijn echtgenote in contact met Ommer Bedrijfsvloeren. “Marinka was er al werkzaam, de overname kwam op ons pad en ik had altijd al de wens om iets voor mezelf te beginnen.”
Isfordink: “Ommer Bedrijfsvloeren en je zit in Luttenberg. Betekent dit dat jullie in Ommen zijn begonnen?”
Kortstee: “Klopt inderdaad, daar liggen onze roots en na de verhuizing naar Luttenberg, zowel zakelijk als privé, hebben we de naam intact gelaten.”

Jullie hebben beiden de crisis meegemaakt. Welke impact heeft het gehad en hoe zijn beide bedrijven er uit gekomen?
Isfordink: “Voor de economische crisis hadden wij al de bedrijfswagencrisis. In 2005 besloot de overheid in zijn wijsheid ineens om de BPM op bedrijfswagens in te voeren. Dat heeft bij ons voor twee slechte jaren gezorgd. Van de economische crisis hebben we geen last gehad. We zijn zelfs in staat gebleken om een groei te realiseren. Dat komt enerzijds doordat we ons proactief hebben opgesteld en zelf de markt hebben bestormd. En anderzijds omdat we een heel stabiel team van medewerkers hebben dat echt fantastisch meedenkt.”
Kortstee: “Wij zijn in de crisisperiode heel wijs geworden. Hebben vooral ingezet op het naar beneden brengen van de kosten door voor de aanleg van vloeren verder te gaan met ZZP’ers in plaats van medewerkers in loondienst. Tot op de dag van vandaag plukken we daar de vruchten van.”

Zijn jullie tevreden met de huidige huisvesting?
Kortstee: “We zijn dik tevreden met onze huidige pand. Willen het eigenlijk wel kopen, maar die mogelijkheid heeft zich tot op heden niet aangediend. Wel jammer als je kijkt naar de huidige lage rentestand. Nieuwbouw is zeker ook een optie, maar in Luttenberg zijn helemaal geen kavels beschikbaar. Dat is een groot probleem. Misschien dat er de komende jaren zicht komt op een bedrijfskavel, maar of we er dan nog instappen, is de vraag.”
Isfordink: “We zijn hier voor 100% happy. Vorig jaar is de uitbreiding van onze werkplaats afgerond, waarbij we van zeven naar elf deuren c.q. werkplekken zijn gegroeid. De hal meet nu 1200 vierkante meter. Daarnaast hebben we een parkeerruimte gekocht zodat nu achthonderd vierkante extra beschikbaar is om bedrijfswagens van klanten te parkeren. Mijn rechterhand Rick heeft met zijn drive en visie een belangrijke rol gespeeld in de groei.”

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?
Isfordink: “Ons streven is er altijd op gericht om het kwaliteitsniveau verder omhoog te brengen. Ten opzichte van de concurrentie zitten we al op een meer dan behoorlijk niveau, want we beschikken echt over premium materiaal, maar je moet de lat altijd hoger durven te leggen. We zien dat klanten bewust voor ons kiezen omdat we in staat zijn de klant totaal te ontzorgen en duurzame en lichtgewicht inrichtingen bieden.”
Kortstee: “Een goed product overleeft altijd. Niet voor niets zijn automerken als Ferrari en Porsche altijd druk. Voor ons zit het ‘m in het aanboren van nieuwe markten. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan kazernes en locaties waar wordt gewerkt met dieren zoals de politie te paard. Ook de agrarische sector verdient meer aandacht. Daar hebben we al mooie dingen gedaan maar het kan zeker worden uitgebreid. Een varkenshouder die topvarkens heeft, wil niet dat zijn varkens uitglijden op een gladde vloer, want dan is het niet meer te verkopen als AA-vlees.”

Ondernemen is en blijft altijd plannen maken en doelen stellen. Hebben jullie het vizier daarbij uitsluitend op Salland gericht?
Kortstee: “Nee, zeker niet. Ik rij 50.000 kilometer per jaar om de opdrachten binnen te halen. We hebben niet de luxe om ons alleen op Salland te richten. We zijn zelfs in het buitenland actief (geweest). Via via kwamen we in het Hilton Hotel bij het Wembley-stadion in Londen terecht. Dat zijn natuurlijk logistieke uitdagingen, maar wel supermooie opdrachten.”
Isfordink: “Wij streven naar een gezonde mix. De ondernemer uit de regio blijft van harte welkom en we zijn in beeld bij steeds meer landelijk opererende partijen zoals leasemaatschappijen, dealergroepen en webwinkels. Een buitenlands avontuur hebben we inmiddels ook achter de rug. Op Aruba mochten we allerlei kasten inbouwen in een serie Toyota Hiaces voor de Landmeetdienst. We kregen daar aardig wat bekijks.”

Delen:

Deel dit artikel!