“Ik moest het meest wennen aan het loslaten van het wij-gevoel”

Stap naar eigen ondernemerschap ging voor Ellen Kleinlangevelsloo soepel

Bij de meeste startende ondernemers proef je wel iets van spanning die ze hebben ervaren in de aanloop naar het eigen ondernemerschap. Soms zijn er zelfs maanden van onrust en twijfel aan vooraf gegaan voordat daadwerkelijk sprake was van inschrijving bij de Kamer van Koophandel. En daarna kun je misschien nog een tijdje naar de telefoon of mailbox staren voordat de (leuke) klussen binnenstromen. Niets van dit alles bij Ellen Kleinlangevelsloo van Kwestie van Inhoud. “Het is geen moment spannend geweest”, zegt ze bijna verontschuldigend.

Het is geen misplaatste arrogantie, want wie haar kent, weet dat Ellen wars is van arrogant gedrag. Het ontbreken van spanning is toe te schrijven aan het moment (“ik was na tien jaar bij dezelfde werkgever toe aan een nieuwe uitdaging”), haar zakelijke contacten (“ik heb zo’n groot netwerk opgebouwd) en de tijdsgeest (“als contentmarketeer en tekstschrijver kom je nu gemakkelijker bij bedrijven binnen dan een paar jaar geleden”).

Contentmarketing, dat is dus het vakgebied binnen de communicatiewereld waarin de Heinose zich heeft gespecialiseerd. Wil je het in een notendop omschrijven, dan probeert ze voor haar klanten een groter publiek te bereiken door relevante content te delen. Dat doet ze door boven water te krijgen wat het merkverhaal is. Met andere woorden: wat is de kracht van jouw bedrijf en waar ligt de interesse van jouw publiek. Op haar eigen site staat hierover: “Ik help je om je te verplaatsen in jouw publiek. We doorlopen samen de reis die zij afleggen en verdiepen ons in alle fasen van hun zoektocht naar antwoorden of inspiratie. Met een flinke dosis gezond verstand en door gewoon te dóen en te ervaren, komen we tot een heldere aanpak. Samengevat in een heldere contentmarketingstrategie.”

Enorme vrijheid

Ze was eerst als content director actief bij het kleinere bureau ‘Bind’ dat zich heeft ontwikkeld tot de grotere organisatie ‘The Post’ in Zwolle. “De keuze is daar gemaakt om vooral voor de grotere bedrijven te willen werken. Niets mis mee, maar ik vind het ook wel leuk om voor de bakker op de hoek te werken. Of nauw betrokken te zijn bij initiatieven uit de samenleving zoals ‘Dalfsen Stroomt’, een project waarbij 150 huishoudens en bedrijven gebruik maken van duurzaam opgewekte stroom.”

In haar woning in het prachtige buitengebied van Heino heeft ze een werkkamer ingericht, maar ze verblijft hier niet continu. Ook al heeft ze geen afspraken, dan nog vindt ze het heerlijk om elders te werken. “Ik ervaar het als een enorme vrijheid dat ik mijn laptop overal kan openklappen. Of het nu de bibliotheek of het Van der Valk Hotel in Zwolle is, een werkplek bij één van de opdrachtgevers of ik spreek af met een vriendin om eerst samen te werken en daarna wat te drinken. Dat is echt een extraatje van dit werk in combinatie met het zelfstandig ondernemerschap. Alleen als er sprake is van een deadline en ik dus honderd procent focus nodig heb, dan kies ik bewust voor een rustige werkplek.”

Het ondernemerschap – het is inmiddels al weer twee jaar geleden dat ze voor haar zelf begon – bevalt dus uitstekend. “Je hoort wel eens starters dat het ze tegenvalt wat er allemaal bij komt kijken om ondernemer te zijn, maar ik kan niet zeggen dat ik het administratieve gedeelte heb onderschat. Waar ik wel tegenaan ben gelopen, is het proces van wij naar ikke. Nu ik niet meer van The Post ben, is het wij-gevoel weg en ik heb toch wel een sterke behoefte om me ergens mee te identificeren. Dat bleek ook wel uit een karaktertest die ik heb ondergaan. Twee dingen die echt naar voren kwamen, waren dat ik een loyalist ben en dat ik snel de neiging heb om in ‘wij’ te praten.”

Vrijdagmiddagborrel

Het gevoel probeert ze nu terug te krijgen door de verbinding te zoeken met zelfstandige collega’s uit de communicatiewereld. “Nu kan ik de mensen bij de klus kiezen en dat geeft een gevoel van luxe. Ik ben er ook van overtuigd dat je beter wordt van de samenwerking met andere disciplines. En als ik een moment krijg dat ik het sociale contact met collega’s mis, dan zoek ik de gezelligheid van een vrijdagmiddagborrel op.”

Terugkijkend kan Ellen niet anders dan concluderen dat ze een prima moment heeft gekozen voor het moment als eigen ondernemer door het leven te stappen. “Anders was het er misschien nooit van gekomen. Carlijn (eigenaar van The Post, rb) had me ook al eens gevraagd of ik mede-eigenaar wilde worden, maar ik heb die ambitie eigenlijk nooit gehad. Mijn vader was eigen ondernemer en die heb ik altijd heel hard zien werken, dus dat was eigenlijk niet het ideale plaatje”, aldus de eigenaar van Kwestie van Inhoud die nog niet weet of ze haar hele arbeidsleven ondernemer blijft. “Voor mij is niets heilig. Daar wil ik flexibel in zijn. Ik vind het vooral belangrijk om een werkomgeving te hebben waarin ik kan blijven leren. Dit vakgebied is nog zo in ontwikkeling.”

SOM’s starter. De ene ondernemer begint omdat hij al jaren droomt van het eigen ondernemerschap en de ander noodgedwongen omdat hij/zij thuis is komen te zitten. De een heeft zich al jaren voorbereid op die belangrijke stap, een ander ziet ineens een gat in de markt en handelt in een opwelling. Starters zijn er dus in vele soorten en maten. SOM zoekt iedere editie een ondernemer op die tussen het half jaar en twee jaar actief is en dus van alles kan vertellen over de eerste mooie stapjes en de valkuilen in de wondere wereld van het ondernemerschap. In deze editie Ellen Kleinlangevelsloo van Kwestie van Inhoud uit Heino.

Delen:

Deel dit artikel!