Regelmatig krijg ik van ondernemers de vraag: “Wat kost een website?” Mijn antwoord is steevast: “Tussen de € 500,- en € 15.000.-!”
Eigenlijk vind ik dat een website niets kost. Ik zie een website als investering. Maar hoe hoog de investering is, hangt af van veel factoren. De belangrijkste vraag aan jou is: wat wil jij bereiken met je website?
Wil je een simpele website die dient als digitaal visitekaartje? Of wil je een effectieve website die je regelmatig nieuwe opdrachten oplevert?
Stel dat een nieuwe website een investering vergt van € 5.000,-. En door de juiste inzet van jouw website en goede promotie krijg je maandelijks een aantal offerteaanvragen binnen via de website. En die aanvragen worden opdrachten. Of je laat een nieuwe website bouwen die € 1.000,- kost, maar geen nieuwe opdrachten oplevert. Wat heb je dan liever?
Jouw website kan fungeren als extra verkoopmedewerker (maar dan een stuk goedkoper als je het vergelijkt met een jaarloon). Maar om een effectieve website te realiseren, komt er echter wel meer bij kijken dan alleen het laten bouwen van een website. Alleen een website is eigenlijk niet genoeg.
Ga na wie jouw doelgroep is en zoek uit waar zij op zoeken. Pas daar ook de structuur en de teksten op de website op aan. Maar zoek ook uit op welke (social media) kanalen zij actief zijn. Zorg dat je daar aanwezig bent en genereer verkeer naar jouw website. Want hun zoektocht naar jouw oplossing begint veelal niet op jouw website.
Daar stopt het niet. Monitor het resultaat en stuur continu bij. Om internet voor je te laten werken, moet je er blijvend mee bezig zijn.