Nee? Herkenbaar. Veel ondernemers zie ik worstelen met de vraag welke kanalen ze moeten gebruiken om meer resultaat uit hun website te behalen.
Je probeert van alles. Bloggen. Social media. Adwords. Adverteren op Facebook. Nieuwsbrieven. Dit omdat je ergens hebt gehoord dat dit belangrijk is.
Het zal vast zorgen voor nieuwe bezoekers op de site. En er zal best eens een contactaanvraag binnen komen. Maar weegt dat op tegen de energie en het geld dat je er in stopt? Vaak niet. Het is veelal schieten met hagel. Zonder gedachte en strategie.
Wist je dat ruim 90% van de bezoekers op je website er nog niet klaar voor is om je product of dienst aan te schaffen? En weer vertrekt een bezoeker zonder dat je weet wie het is. Dit kun je voorkomen. Bouw een relatie op met je bezoeker. Een lead moet gemiddeld minstens 7 contactmomenten hebben gehad voordat hij/zij besluit te kopen. Hoe blijf je dan in contact na het eerste websitebezoek?
Lever waarde. Schrijf een retegoed artikel dat het ‘probleem’ van je doelgroep oplost. Het artikel deel je herhaaldelijk via verschillende kanalen waar jouw doelgroep actief is. Met als doel dat de bezoeker een e-mailadres achter laat in ruil voor een waardevolle weggever. Dit kan een e-book zijn, een checklist, video challenge, gratis demo. Of misschien persoonlijker: een gratis consult. Iets wat aansluit op het artikel en de doelgroep.
Vervolgens begin je via een e-mailsysteem met het opbouwen van een band met de lead door extra waarde te delen via (geautomatiseerde) e-mails. Zo gaat de lead jou vertrouwen en uiteindelijk misschien in op een aanbod dat je biedt.
Dus stop met hagel schieten. Schiet met scherp.
Bart Pronk
Bart Online