Huub ter Haar koestert zijn oude Volkswagens
Na het afronden van zijn opleiding werktuigbouwkunde aan de mts en het behalen van zijn rijbewijs, wist Huub ter Haar precies wat hij wilde: “Dat moest een Volkswagen Kever worden”, zegt hij. “Een gemakkelijke auto om mee te beginnen, ideaal om aan te sleutelen.” Het werd een Mexicaanse Kever uit ’83. Geen pronkstuk. “Nee, niks bijzonders, maar daar is het wel begonnen.”
“Auto’s zijn voor mij geen museumstukken, ik rijd ermee, maar ik ben er natuurlijk wel zuinig op”, zegt Huub. “Inmiddels herken ik van de VW Kever verschillende types en bouwjaren. Tot 1967 had je de ‘oerkever’, met liggende koplampen. Toen gingen ze van liggend naar staand, waardoor het uiterlijk veranderde. Van die dingen. En ik ben een fan van de platinalook. De lak van een auto ziet er versleten uit, alsof hij te lang in de zon heeft gestaan in Californië en het blanke metaal te zien is. Prachtig. Dat kun je opknappen, maar dat is nou juist niet de bedoeling. Die auto heeft er vijftig jaar over gedaan om zo mooi te worden. Liever behandel ik hem met olie, zodat hij niet gaat roesten.” De meest zeldzame auto die Huub momenteel in zijn bezit heeft is tevens zijn lievelingetje, een Volkswagen Karmann Ghia uit 1965. “Het werd ook wel de ‘poor man’s Porsche’ genoemd. Hij lijkt namelijk op de Porsche 356, maar was destijds de goedkopere auto, bedoeld voor het volk.” De Karmann Ghia wordt door Huub vertroeteld om hem in goede conditie te houden. Daarnaast heeft hij nog enkele VW Kevers en heeft hij een VW T2 busje uit 1971. En soms wisselt zijn wagenpark. “Ik heb auto’s die ik wegdoe en ik heb auto’s die ik NIET wegdoe. Zoals mijn witte Kever uit ’65. Die mag niet weg. Ik heb hem verbeterd. Sportstoelen er in, schijfremmen, snelle motor. Het rijdt verder spartaans, daar geniet ik van. Hij oogt prachtig verweerd en maakt een heerlijk ploppend geluid.” Huub heeft er lol in en dát geeft hem ontspanning. Beetje sleutelen in zijn garage, af en toe een rit rijden en veel researchen en onderdelen zoeken. “Ja een beetje verzamelwoede zit er wel in”, geeft hij toe. “Het is leuk om rond te struinen, online of in het echt, om bijvoorbeeld originele onderdelen te vinden voor de verschillende auto’s. Zo heb ik een keer op een rommelmarkt een opstapje gescoord voor een VW-ambulance. Ik had het opstapje aan mijn VW-camperbusje kunnen monteren, maar dat kwam er niet van. Inmiddels had ik ‘m al twintig jaar in huis, maar nooit gebruikt. En zie, onlangs kwam ik in contact met een Belgische man die een VW-ambulance aan het restaureren is. Zo is het treeplankje uiteindelijk mooi terecht gekomen.”
VW-gekken
Huub is regelmatig te vinden op meetings, bepaalde dagen waarop VW-gekken samenkomen met luchtgekoelde Volkswagens en oudere Porsches. “Gezellig en veel uitwisseling. Een paar keer per jaar doe ik mee aan kaartlees-tochten van de Twente Salland Rijders en doe ik mee met verschillende benefietrally’s. Op mijn wensenlijstje staat nog de ‘Ardennen Rennen’, een rally voor luchtgekoelde Volkswagens en Porsches door de Belgische Ardennen”, zegt hij. Zijn ogen beginnen te glimmen. “Het is een driedaagse toertocht waarbij je ook een outfit draagt in de sfeer van vóór 1967, je past dan zo in het straatbeeld van toen. Het is een sfeervolle, maar ook spartaanse rally, omdat je met de originele oude voertuigen moet rijden.”
De jacht
Wat is er voor Huub dan nog te wensen over? “Een Porsche 356, dat is ultiem. Hét model, de lijnen, de outlaw versie, die is uniek, nog unieker dan een oude Kever. Ja, naar zo’n Porsche zoek ik. Nou ja, niet heel obsessief hoor. Of ik ‘m ooit zal vinden, weet ik niet. De jacht, de zoektocht, dat is soms mooier dan de ‘heb’.” De zichtbare uiting van Huubs voorliefde voor oldtimers staat bij Haarco in de Marktstraat in Raalte prominent in het zicht, een ‘Keverbankje’. Deze halve VW Kever kwam tijdens de Heinose Pompdagen drie jaar geleden in de veiling. Gemaakt door Nico Neplenbroek Meubelstoffering. “Ik had bedacht dat ik één keer mee wilde bieden”, zegt Huub. “Nou, gelukt. Daar staat ‘ie. Al veel plezier van gehad ook. Dan zetten we hem buiten bij evenementen en dan wil iedereen ermee op de foto.”