Ian Blankenvoorde voelt zich nog een broekie in de ondernemerswereld
Op deze vrijdagnamiddag, als menig ondernemer al lang en breed de vrijdagmiddagborrel heeft ingeluid, is Ian Blankenvoorde zelf nog zo bruisend als een vers getapt biertje. Als Ian’s kantoorgenoten het licht uitdoen en huiswaarts vertrekken, stuitert de jonge ondernemer nog door de werkruimte om een plek te vinden om te poseren voor de foto. En hij is nog lang niet klaar met de week: “Ik ga zo nog wel even door, hoor.”
De twintigjarige Lemelervelder is al een paar jaar ondernemer, maar hij ziet zichzelf niet als baas van een bedrijf. “Ondernemer…”, aarzelt hij. “Nee, ik zie mijzelf als een broekie, ik ben nog hartstikke jong. Eigenlijk zie ik mezelf nog als een starter. In mijn beeld is een ondernemer een wat oudere, kalende man in een pak, in een kantoor, ervaren, iemand die goed met mensen kan omgaan, een bedrijf leidt door in balans te zijn tussen hard en zacht, iemand die goed kan netwerken, en iemand die goed kan managen.”
“Dat ben ik niet”, concludeert Ian droogjes. Een lach breekt door. “Ik ben niet de beste manager’’, zegt hij. “Ik wil zelf nog te graag te veel doen. Ik ben een handelaar, een vakidioot misschien? Ja, ik heb een goede drive, haha. Ik was vroeger al een druk ventje. Dat is mijn valkuil als ondernemer. Ik kan te ver doorgaan. Ik ben iemand die probeert slim met geld om te gaan, dat is het meer. Op die manier probeer ik geld te verdienen. Dat heb ik inmiddels al een paar keer gedaan.”
Startkapitaal
Met bijbaantjes had Ian Blankenvoorde op zijn vijftiende 2500 euro startkapitaal bij elkaar gespaard. “Ik kocht een webshop die kleding verkocht”, vertelt hij over die tijd, waarin hij tegelijkertijd op het vmbo zat. ‘’Ja, ik zat nog op de middelbare school, de drive zat er al vroeg in. Ik verkocht één item per dag, het liep niet echt. Maar ik zag wel potentie.” Daarom kocht hij nog een webshop, en nog een. Hij kocht spullen in China in, en verkocht sommige producten met vette winst. “Ik heb een paar hele goede maanden gedraaid. Maar toen stegen de prijzen en kon ik geen winst meer maken.”
Handel dus, geld verdienen, daar loopt Ian Blankenvoorde warm voor. “Als ik nu terugkijk, besef ik dat ik toen een enorm risico heb genomen”, zegt hij. “Gelukkig pakte het goed uit, maar ik zal dat niet snel weer doen. Ik kende de juiste mensen, ik werd serieus genomen, het heeft me veel gebracht. En het werd financieel een succes, gelukkig, maar ik had er net zo goed aan kapot kunnen gaan, besef ik nu.”
Ian verkocht zijn webshops omdat er niks meer aan te verdienen viel en kocht een website. Daar zag hij kansen. Linkbuilding. ‘’Ik had geleerd over zoekmachineoptimalisatie door het zelf toe te passen bij mijn eigen projecten. Daar ging ik verder mee aan de slag en dat is nu mijn business. Mijn focus ligt volledig op linkbuilding. Bedrijven en websites willen bovenaan staan in Google. De ontwikkelingen gaan razendsnel, ik zit er helemaal in, ik ken
de weg. Ik ben blij dat steeds meer bedrijven zien hoe krachtig linkbuilding is. En hoe nodig het is, want als je bedrijf niet meegaat, zul je op termijn ‘onvindbaar’ worden in de zoekmachines.”
Volhouden
SOM’s Starter Ian Blankenvoorde weet wat hij in de eerste jaren van het ondernemerschap heeft geleerd: “Volhouden, niet opgeven! Dat heb ik gedaan. Denken dat je de beste bent in wat je doet en alles eraan doen om nog beter te worden. Ik beheers nu de kunst van het linkbuilden, ik heb goede contacten en ja, ik ben best goed in onderhandelen”, zegt hij. “Natuurlijk probeer ik ook gunstig in te kopen. Ik vertrouw op mijn klanten, hopende dat ze bij mij blijven voor langere tijd.”
Door de snelle ontwikkelingen in zijn werkveld heeft Ian momenteel een mooie expertise opgebouwd. Maar door diezelfde snelle en onvoorspelbare ontwikkelingen op zijn werkterrein heeft hij geen helder zicht op de toekomst van zijn werk. Bovendien wil Ian als ondernemer wat bereiken, niet alleen vluchtig, maar ook duurzaam. Een degelijk bedrijf opbouwen. Een toekomst waarin hij een solide basis heeft om zijn leven te leven. Daarom kijkt hij alweer wat verder vooruit. En als een volleerd ondernemer is hij uiterst alert op kansen in de markt. “Daar ga ik het nog niet over hebben”, grinnikt hij over een branche en een markt die hij nu aan het verkennen is. “Maar ik geloof dat daar toekomst in zit. Nieuwe plannen. Ik heb nog niks, maar dat gaat er misschien wel komen.”