“Ik vind het heerlijk om met cijfertjes bezig te zijn”
Ze behoren tot de meest zeldzame soort: ondernemers die genieten van hun administratie. Nou, Ester Flierman vindt het heerlijk! Zij begon daarom een halfjaar geleden haar eigen bedrijf. Met Fliandersz staat ze ondernemers bij met praktische zaken zoals personeels- en salarisadministratie, HR en ander financieel administratief werk. “Ik voel enorme voldoening als ik overzicht weet te scheppen in een gigantische puinhoop.”
Fliandersz is een samenvoeging van Flierman en andersz. Wat doe jij dan zo anders?
“Dat zit ‘m vooral in het feit dat ik kennis heb van én HR én de salarisadministratie. De meeste anderen in dit vak specialiseren zich in één van de twee, dus die combinatie komt niet vaak voor. Ik kan ondernemers daardoor ondersteunen bij hun administratie, maar daarnaast kan ik ze ook adviseren op het gebied van HR, wetgeving en veranderingen in de cao. Door hen daarin te ondersteunen, kunnen ondernemers zich gewoon lekker bezighouden met ondernemen. Zij doen waar zij blij van worden en ik doe waar ik blij van word. Win-win, toch?”
Ja, want jij wordt echt blij van administratie hè? Op je website noem je het zelfs je passie. Dat gevoel zullen niet veel ondernemers met je delen…
“Haha, nee. Zeker niet. En gelukkig maar, want als iedereen dol was op het doen van de administratie, was mijn werk natuurlijk totaal overbodig. Ik vind het heerlijk om met cijfertjes bezig te zijn, om te zorgen dat alles klopt. Ik werk enorm zorgvuldig en ik heb altijd alles netjes op orde. “Ik voel enorme voldoening als ik overzicht weet te scheppen in een gigantische puinhoop.”
Je bent 25 jaar bij verschillende werkgevers in loondienst geweest, waarom besloot je nu voor jezelf te beginnen?
“Ja, dat vond ik ook een behoorlijk spannende stap. Eigenlijk kriebelde het al heel wat jaren, maar ik durfde het nooit aan. Ik ben iemand die heel veel waarde hecht aan zekerheid en dat valt natuurlijk weg als je voor jezelf begint. Dat financiële risico van het opzeggen van mijn vaste baan hield me altijd tegen. Maar de droom bleef wel sluimeren, ook omdat ik me steeds vaker begon te storen aan de enorme bureaucratie binnen grotere bedrijven. De besluitvorming duurt vaak zo ontzettend lang. Ik wilde niet langer afhankelijk zijn van anderen, dus ik besloot ervoor te gaan. En dit was ook wel het perfecte moment om het te doen. Er is natuurlijk een zeer krappe arbeidsmarkt, er is een enorm tekort aan salarisadministrateurs, aan HR-mensen. Je hoeft maar een post op LinkedIn te zetten dat je beschikbaar bent en je kan morgen beginnen. En dat bleek, want ik ben net begonnen en nu al 40 uur per week aan het werk.”
Wat is de belangrijkste administratietip die je andere ondernemers kan meegeven?
“Het probleem bij veel ondernemers is dat ze te vaak achter de feiten aanlopen, omdat ze het doen van de administratie te vaak voor zich uit schuiven. Op een gegeven moment zie je dan door de bomen het bos niet meer. Het allerbelangrijkste is daarom dat je je administratie regelmatig bijhoudt. Zorg ervoor dat de boel niet ontaard in een gigantische puinhoop, want dat maakt het ondernemen zoveel makkelijker. En mocht het om welke reden ook toch misgaan; wees niet te trots en schakel tijdig hulp in. Daarmee voorkom je een hoop ellende.”
Je bent nu een halfjaar bezig, waar hoop je volgend jaar te staan?
“Ik leef met de dag, dus ik heb mezelf niet een groot, duidelijk doel gesteld. Zolang ik het leuk vind, is het goed. Maar als ik dan toch nadenk over het ideale scenario, dan zou ik graag voor zo’n 16 uur in de week een mooie interim klus willen doen en de rest van de week gebruiken om een eigen klantenkring op te bouwen. Als dat goed gaat, zou ik het heel mooi vinden om in de toekomst een eigen kantoortje te hebben met wellicht één of twee medewerkers. Het is niet iets waar ik nu al aan denk, maar als dit ooit mocht lukken dan vind ik het wel belangrijk om niet te groot te worden. Zodra de korte lijntjes en het persoonlijke contact verdwijnt, beland ik weer in het bureaucratische gedoe waarvan ik juist weg ben gegaan.”